När bindningstiden löper ut höjs priset till 10 gånger marknadspriset. Uppenbar strategi och riktigt oseriös sådan. De säger att de skickar ut information 2-3 månader innan det löper ut (kan inte minnas att jag fick någon..) men oavsett påminnelse eller ej så är det en väldigt oschysst affärsmetod de använder. Och de verkar utifrån sitt bemötande alltid hänvisa till att de faktiskt påminner och att allt då är ok. Att ha en smutsig affärsmodell gör den inte mindre smutsig enbart för att man ger kunden en liten chans att gardera...
Svealands Elbolag
About company
Välkommen till Svealands Elbolag! Vi på Svealands Elbolag tror på valfrihet. Vi låter därför dig välja vilket ursprung din el ska ha. Solkraft, vindkraft, vattenkraft eller kärnkraft. Du väljer helt själv. Vi har elkunder i hela Sverige och vårt fokus har alltid varit på dig som kund och dina behov. Varför ska du som kund...
50 omdömen om Svealands Elbolag
Kunnig och duktig killar. Installationen gick enligt plan i 3 dagar.
Undvik detta lycksökande blufföretag! På grund av att jag inte aktivt valt "Rörligt elpris" så hamnade vi på "Rörligt tillsvidare pris". På min senaste faktura så hamnade vårt kWh-pris på orimliga 493,59 öre/kWh. Undvik lycksökarna i branschen och håll er till seriösa större aktörer, även om dom större inte enligt jämförelse sajterna ligger bäst i pris, så är jag övertygad att dom vinner i längden!
Hej Johan. Tack för ditt omdöme, det låter som ditt avtal har löpt ut och inget aktivt val har skett efter detta. Vi skickar ut information om att avtalet upphör 60-90 dagar innan avtalet upphör för att påminna om att avtalet löper ut, i detta utskick så framkommer det vilket elpris som tillsvidare avtalet har haft tidigare månader. Vi tar däremot till oss din feedback för att utvecklas som bolag. Ha en fin dag. Emelie
Fick betala 17.800 för 3504 kWh . Mitt el avtal helt löjligt Januari 2024 DITT ELAVTAL EXKL MOMS Typ: Rörligt Tillsvidarepris Elpris: 394,67 öre/kWh El, påslag: 0,00 öre/kWh El-certifikat: 9,90 öre/kWh Ditt kWh-pris blir: 404,57 öre/kWh Månadsavgift inkl moms: 69,00 kr ANLÄGGNINGSUPPGIFTER Anläggning: Områdes-ID: SKL Elområde: 4 ID: Nätleverantör: Skåne Landsbygd Beräknad årsförbrukning: 18203 kWh Förbrukat: 3 504 kWh December 2023 DITT ELAVTAL EXKL MOMS Typ: Rörligt timavräkningspris Elpris: 95,30 öre/kWh El, påslag:...
Hej Alexander. Det som har skett är att ditt avtal löpt ut 2023-12-31 då du tecknade ett rörligt avtal med rabatt som då är tidsbundet, däremot måste vi enligt lag skicka ut information om att ditt avtal upphör vilket vi har gjort 2 månader innan. Vi har även ringt dig för att påminna om att ditt avtal löper ut och då förklarade vi vad som kommer ske annars. Vi tycker givetvis att det är tråkigt att du är missnöjd. Ha en fin dag. Emelie
Energiexperten var kunnig och kom med flera bra råd som vi följer upp. Föreningen är jättenöjd med er som företag.
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/svealands-elbolag/
Hej Jonas. Tack för ditt omdöme. Vi tycker det är tråkigt att du är missnöjd med oss, vi kan inte se i ditt omdöme vad du är missnöjd med men vi skulle gärna vilja veta vad du är missnöjd med, kontakta gärna oss på customersupport@svealandselbolag.se. Ha en fin torsdag. Emelie
Det här företaget lurar dig. Sa att de skickat ut mail om att mitt fasta avtal löpte ut och chockhöjde mina kostnader. Jag hade inte fått något mail. Plötsligt finns också en fast avgift på 69kr/månad. Fakturorna ser konstiga ut/dubbla. Jag rekommenderar att man håller sig borta från Svealands elbolag.
Hej Ulrika. Tack för ditt omdöme. varje kunds avtal som löper ut mottager information om att avtalet upphör, därefter om man inte gjort ett aktivt val så kommer man hamna på ett rörligt tillsvidare avtal enligt avtalsvillkoren och där framgår det att man får en fast avgift på 69kr/månad i månadsavgift. Vi skulle däremot vilja dubbelkolla så att du mottagit information om att avtalet upphör och du får gärna kontakta oss på customersupport@svealandselbolag.se Ha en fin dag. Emelie
Bluffmakare, höjer priserna otroligt mkt! VARNING!!!
Konsumenternas energimarknadsbyrå har en varning om företaget publicerat på sin hemsida. Lurar kunder genom att överföring på jättedyra elavtal när gamla avtalen går ut. Informerar inte kunderna om det. Påstår att dom tagit kontakt med kunder osv men det gör dom inte. Det framgår också av informationen från Konsumenternas energimarknadsbyrå.
Elbolagens fultaxi det har hänt oss alla - vi sätter oss i en taxi som ser ut som alla andra. Men den är dubbelt så dyr. Det hände mig här, jag hade 12 månaders avtal med rörligt pris. Efter 12 månader växlade de automatiskt till "rörligt tillsvidare" som är TRE GÅNGER DYRARE och med sämsta möjliga miljöval. Annars exakt samma tjänst. Moraliskt - absolut inte. Men väldigt lönsamt. De finns även under ett antal andra namn. Vill man sen snabbt lämna kostar det 990 kr att hoppa ur taxin, om du inte vill betala 3x marknadspriset...
Väldigt missnöjd med hantering av fakturor, jag har bytt adress och efter ett par månader kommer ett brev frpn inkasso. Mail, telefon ...etc. ingen kontakt vara skickar vidare faktura till inkasso. 60 kronor blev 300, världklass kundservice!
Hej Antonio. Tack för ditt omdöme. Väldigt tråkigt att du inte är nöjd, däremot måste man kontakta företaget om man byter fakturaadress. Om kunden har valt att byta fakturaadress så kan vi inte se detta i vårt system och det är då kundens ansvar att kontakta oss. Vi får heller inte skicka ut fakturan på ett annat sätt än det som kunden angivit. Ha en fin dag. Emelie
VARNING! Fick detta "erbjudande" idag: Rörligt Timpris hos Svealands Elbolag AB Påslag inkl elcert: 10,90 ex moms Rabatt: (Tillgänglig endast 1 gång) -9,90 ex moms Månadsavgift: 75 kr inkl moms Uppsägningstid: 1 månad Brasklappen längst ner:"Dessa priser kan jag garantera idag, 2023-03-14 fram till 23.59." Innan ni nappar på detta "erbjudande" bör ni jämföra med priset hos GODEL: Rörligt Timpris hos GODEL Påslag inkl elcert: 2,02 öre ex moms Rabatt: ...
Värdelös ekonomiavdelning utan flexibilitet och förståelse. nu byter jag bolag
: Utav en tillfällighet då jag kollade mina anslutna bolag till e-faktura upptäcker jag en kreditnota fr er som legat i över ett halvår och inte betalts tillbaka till mig. Ringer och ni säger att ni inte visste hur jag ville ha pengarna utbetalda, men ingen har kontaktat mig och frågat via ex vis epost/mobil/post eller dragit av pengarna från räkningar jag betalat under detta halvår. Om det var jag som skulle struntat i att betala Svealands elbolag pengar jag var skyldig i över ett halvår hade jag nog fått straffränta/inkassokrav...
Kan inte annat än att hålla med tidigare recensioner. Köpte min första villa i november -20 och tecknade då ett kanonavtal med Svealands Elbolag. Fick ca 20 öre per kwh ink moms på 1-års bundet avtal. Allt var frid och fröjd under tiden jag hade mitt abonnemang men när det började närma sig 1 år undrade jag varför jag inte hört från dem gällande förnyande av avtal. Vid samtal till Svealands Elbolag hävdar dem att de skickat ut information om förlängning till mig, vilket jag inte fått. Jag frågar då vilka alternativ jag har...
håller med de andra. bedrägliga företag. fick min fakutra för Augusti o 629.22 Öre /Kwh!!!! trodde att jag läste fel . Oavsett vilken förklaring ni har så är det bedrägligt att ta 630 öre /kwh + 35 kr månadesavgifter när de flest ligger under 300öre !! ni lovade att hålla samma konkurrentbara pris vid övertag av Lumo... o det visade sig detta är bara skitsnack.
hej. tack för ditt omdöme. Detta är dock information som du har godkänt via avtalsvillkoren som du godkände vid tecknande av avtal och när ett avtal löper ut så hamnar man på ett rörligt tillsvidare avtal. Önskar dig en fin dag. Emma
SVARTLISTADE. Med på listan av elbolag som fått flest klagomål under lång tid. Vill varna alla för detta företag! Mitt pris höjdes med 75 % när jag blev överflyttad till Svealand då de köpte upp mitt dåvarande elbolag. När jag ifrågasatte prisskillnaden för samma sorts avtal fick jag till svar att Svealand kanske hade dyrare att inköpspris. Otroligt otydlig hemsida, svårt att få veta vilket avtal man har. Undvik till varje pris! Jag kommer aldrig teckna med Svealand igen och denna månad som de hävdar att min uppsägningstid är kommer kosta mig flera tusen extra.
Hej Anna. tack för ditt omdöme. Vi är inte med på någon svart lista men däremot en varningslista med klagomål, denna är från när vi hade kallförsäljning för några år sedan. dessvärre tar det ganska lång tid innan man kommer från denna men vi arbetar väldigt hårt med detta. Önskar dig en fin dag. Emelie
Välj ett annat elbolag!!!!Helt plötsligt fick jag en faktura som låg på 2,5 gånger vad spotpriset låg på. Resulterade i några tusen kronor mer på fakturan. De vägrar samarbeta kring detta.
Hej Jennie. Tack för ditt omdöme. Givetvis tycker vi det är tråkigt att du inte är nöjd med avtalet som du har hos oss, när det kommer till uppsägningar så måste man teckna nytt avtal om avtalet löper ut för att hamna på det avtalet man önskar, detta framkommer även i avtalsvillkoren. Önskar dig en fin dag. Emelie
Håll dig borta från detta bedrägliga företag!
Hej. Tack för ditt omdöme. Väldigt tråkigt att du är missnöjd. Önskar dig en fin dag. Emelie
Efter 1 år så höjde de elpriset med 750% för min mamma utan att hon blev informerad! Hon fick även en fast månadsavgift på 69:- som hon inte haft tidigare!
Hej Niclas. Tack för ditt omdöme. Väldigt tråkigt att höra om din mammas upplevelse. Givetvis vill vi inte att någon ska vara missnöjd, kontakta gärna oss på customersupport@svealandselbolag så kan jag hjälpa er vidare. Önskar dig en fin dag. Emelie
Skitbolag påminner ej när avtalet är på väg att köpa ut, och då får man räkning med 7-8 gånger mer än avtalet du tecknar! Aldrig mer små bolag
Hej Per-Lars. Tack för ditt omdöme. Du är varmt välkommen att kontakta oss på customersupport@svealandselbolag.se så kan jag kolla på ärendet för att se om vi kan fixa något. Önskar dig en fin dag. Emelie
Under inga omständigheter skulle jag råda någon att använda detta bolag. Förutom att de bevisligen ligger på Konsumenternas Varningslista - https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/svealands-elbolag/ Så är det ett rent ockerbolag, vad de än själva säger.
Stor VARNING!! De säger att de skickar påminnelser om att avtalet kommer löpa ut (skyldiga enligt lag) - men gör inte det. Så att de kan höja priset 7ggr högre. Antingen har de urusel administration, eller som har dom som praxis att ”glömma” påminnelserna och tjäna saftiga pengar. Tror inte att det är många riktiga människor som gett dem goda omdömen. UNDVIK!!!!
Bra fasta priser, men viktigt att ange rörligt avtal om man vill ha rörligt pris så det inte blir tillsvidareavtal
Undvik bli kund, mkt oseriöst. De är svartlistade på konsumenternas energibyrå, massa lurendrejeri och många råkat illa ut. I mitt fall lockade de med lågt pris, men innan avtalet ens löpt ut höjer de priset saftigt och vägrar följa avtalet. Betalar man inte, skickar de till inkasso. Undvik ingå ngt avtal med de, välj ngn annan!
Hej Arun. Tack för din recension och vad tråkigt att höra att du inte är nöjd med oss som bolag. Som det står i våra avtalsvillkor så behöver man teckna om avtalet innan det löper ut då man annars läggs över på ett tillsvidare avtal. Vi skickar även ut en påminnelse 2 månader innan avtalet löper ut. Vad det gäller inkasso så är det likt alla andra bolag så att om man inte betalar sina fakturor så får man en påminnelsefaktura och betalar man inte detta så går det vidare. Om du har vidare frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Ha en fin helg. Saga
Vill ni se vad folk gillar om detta företag kolla på Google.se Undvik att bli kund där. De är bra duktiga att skicka allt till inkasso. Har aldrig haft nåra räkningar hos inkasso men här lyckades jag hamna där 3 gånger på 4 månader. Säger sig ha skickat faktura o fått tillbaka fakturan. De vet inte ens vilken adress De leverar el till. Fan va ni är dåliga.
Hej Amin. Tack för ditt omdöme men vad tråkigt att läsa att du inte är nöjd med faktureringen. Vad jag kan se på ert avtal så har du tecknat avtal via Elskling.se, ni har då uppgett faktureringsadressen som vi sedan har fått till oss. Vi måste skicka fakturorna till angiven adress av kunden, när vi sedan har fått tillbaka fakturan i retur från posten så kontaktade vi dig angående detta. Vi har även en hemsida med "mina sidor" där man kan ha översikt över fakturorna. Vi kan tyvärr inte skicka fakturorna till annan adress...
Trevligt samtal, bra info från säljaren :)
Hej Henrik! Tack för den trevliga kommentaren! Vi blir väldigt glada av att höra att du är en nöjd kund hos oss och vi arbetar för att du skall förbli precis lika nöjd i framtiden. Ha en fortsatt fin dag! Customer Success Manager Sabina
Ettårs elavtal. Ny kund pris, som var jättebra. Lite trassel innan det kom igång, men det löste sig.
Hej! Annika! Tack för den fina kommentaren! Vi blir väldigt glada av att höra att du är en nöjd kund hos oss och vi arbetar för att du skall förbli precis lika nöjd i framtiden. Bra att allt löste sig med ert avtal har du fler frågor eller fundering kontakta gärna vår kundtjänst avdelning på 010-2121090 . Ha en fortsatt fin dag! Customer Success Manager Svealandselbolag/ Sabina
Utmärkt kundservice snabba svar och extremt lätta att ha med att göra
Hej! Tack för den fina kommentaren! Vi blir väldigt glada av att höra att du är en nöjd kund hos oss och vi arbetar för att du skall förbli precis lika nöjd i framtiden. Ha en fortsatt fin dag! Customer Success Manager Sabina
Tecknad el avtal. Fick bra hjelp.
hej Kjell, och tack för att du tog dig tid att ge oss ett omdöme. Vi blir riktigt glada av att läsa att du känner dig nöjd som kund hos oss, och vi vill givetvis att du fortsätter vara nöjd med oss. Skulle du därför ha minsta lilla funderingar är du mer än välkommen att höra av dig till oss. Ha en fortsatt fin vecka! Ha en fortsatt fin dag! Customer Success Manager Svealandselbolag / Sabina
Jag köpte el från de. Det var utmärkt bemötande. Jag hade inte så höga förväntnigar. Svealands Elbolag enligt mig är en bra bolag .
Hej, Tack för den fina feedback! Vi blir väldigt glada av att höra att du är en nöjd kund hos oss och vi arbetar för att du skall förbli precis lika nöjd i framtiden med ert elhandelsavtal. Om du skulle ha några frågor eller funderingar är du alltid varmt välkommen att kontakta oss på: 010-2121090 Ha en fortsatt fin dag! Customer Success Manager Svealandselbolag/ Sabina
Köpte el. Bra hjälp och trevligt bemötande, snabba svar.
Hej Bodil! Tusen tack för ditt fina omdöme! Vi på Svealands Elbolag jobbar varje dag för att alla ska va lika nöjda som dig :) Hoppas du får en fortsatt fin dag Customer Success Manager Svealandselbolag Sabina
Bra och snabb service, fungerar utmärkt.
Hej Britt-Marie! Ett stort tack för ert omdöme, det glädjer oss! Tveka inte att höra av er till vår kundtjänst vid minsta lilla fråga :) Mvh Hanna, kundservice
Allt bara +++++++ Bra kundkontakt= viktigt.Billig Elektricitet. Superbra personal.
Hej Margareta! Tusen tack för ditt fina omdöme! Vi på Svealands elbolag jobbar varje dag för att alla ska va lika nöjda som dig :) Mvh Hanna Kundservice
Köper el och fick veta att man kunde ha samfaktura, så man bara får 1 räkning. Mycket smart att erbjuda det och det ville jag ha. Mycket trevliga att ha kontakt med, proffsiga och rekommenderar er till alla jag känner!
Hej Anette! Så glada vi blir av detta, tack för dem fina orden. Vi strävar för att du skall bli precis lika nöjd i framtiden :) Hälsningar, Maria på kundservice
Jag tog det första bästa i min pris klass som inte verkade som en Scam och fick antagligen inte precis vad jag ville ha men det fungerar åtmindstone bra.
Hej Tim! Tack för du tog dig tid att lämna en kommentar. Vi hoppas att du skall vara nöjd som kund hos oss på Svealands elbolag. Mvh Hanna, kundtjänst
Samtalet gick snabbt, smidigt och jag fick ett bra pris.
Hej Jansson J! Vad roligt att du har valt att bli kund hos oss. Jag hoppas verkligen att du blir nöjd med oss som din elleverantör. Hör av dig till vår kundtjänst vid minsta lilla fråga eller fundering. Ha en fin dag, Mvh Maria på kundtjänst.
Compricer hjälpte till att byta elbolag. Tjänsterna träder i kraft 1/1 resp. 1/5. Blev bra bemött vid problem med ett startdatum orsakat av mig. Har i övrigt inte någon uppfattning om företaget.
Hej Henning S! Tack för din kommentar :) Vi på Svealands elbolag önskar dig varmt välkommen som kund hos och tveka inte att höra av dig om ni har några funderingar. Mvh Sofia, kundservice
Har inte bytt till Svealands Elbolag Får faktura + påminnelse. Har bestridit fakturan Finns med i Svensk Handels Varningslista BLUFFFÖRETAG
Hej! Tack för er kommentar. Vad tråkigt att du känner såhär, kontakta vår kundservice så kan dom hjälpa dig. Vi är ett seriöst bolag och vi lyssnar på våra kunder. Mvh Hanna Kundservice
Efter första fakturan som inte gick att hitta på mina sidor i deras system så kom det påminnelseavgift på betalt faktura, avstå från denna bolag!
Lamporna lyser och kundtjänst svarade inom rimlig tid. Allt OK Mao!
Jag har ännu inte fått min första faktura från Er så det är lite tidigt att tycka om Er. Mvh
El priset i förhållande till de tidigare elbolag jag har haft är mycket bättre!
Super nöjd med tjänsten! 😁👌 Jag rekommenderar Svelands Elbolag!
Hej Korwel. Tack för ditt fina omdöme. Vi hoppas kunna göra dig nöjd under hela din tid hos oss. Malin, Svealands Elbolag AB
![{}%+’vsrynlllgcawcfruolncdsthnvc
På nätet. Bra pris.jag får se i ett år
Elabonnemang för två bostäder Väldigt trevligt bemötande Förväntade mig god service och kunnig personal vilket infriades Om det första intrycket består är jag glad att jag bytte elleverantör
Hej Tina. Tack för det fina omdömet, vi hoppas kunna göra dig nöjd hela din tid hos oss. //Malin, Svealands Elbolag AB
Jag flyttade till min första lägenhet och valde då Svea för jag blev jätte trevligt bemött av henne, hos andra företag fick man inte heller välja vad men ville att elen ska komma ifrån. Stort plus att man för våra själv!
Hej Julia. Tack för ditt fina omdöme, det gör oss verkligen glada. Vi hoppas att du ska vara nöjd kund hos oss länge. //Malin, Svealands Elbolag AB
bra bemötande, kunig personal och effektiv
Röriga fakturor svårt TT avsluta avtal
Kunnig kundtjanst, hade faktura fragor, vanliga (friendly) bemotande, problemmet lost pa bra satt.
Jag är kund hos Stockholms elbolag . Och det var som vanligt trevligt!