Återigen stoppad av bankens ”säkerhets”-tänk.
Jag kan inte öppna BankID till mitt barn. Varför?
Jo min frus fullmakt krävs! Varför???? Är jag inte förmyndare????
Kan man göra detta i mobilappen? Nej det vore för lätt! Kan man göra det med BankID inlogg??
Nej gräv fram din dosa som int använts på år!!!
Så otroligt osmidigt!!!
Jag är djupt besviken på Handelsbanken. Som lojal kund under mer än 15 år har jag alltid haft förtroende för deras påstådda engagemang för sina kunder. Men när jag äntligen behövde deras hjälp visade de sig vara frånvarande. Aldrig har jag varit sen med en betalning av mina bostadslån eller amorteringar. Jag har alltid fört allt mitt bankärende hos dem, från lönekonto till besparingar. Trots detta nekades jag ett lån när jag behövde det som mest.
Nyligen, när jag ansökte om ett lån för att täcka en familjeviktig utgift... - en bil som vi verkligen behövde - blev jag avvisad av Handelsbanken på grund av min påstådda "dåliga inkomst". Det är viktigt att betona att jag endast sökte ett tilläggslån på mitt befintliga bolån på 3 200 000 kr, med en fastighetsvärdering på 7 000 000 kr. Med andra ord, mitt lån motsvarade knappt 60% av min bostads värde. Ändå var det inte tillräckligt för dem.
Det mest förbryllande är att när min fru och jag vände oss till Volvo för ett billån, blev vi båda godkända utan några svårigheter. Visserligen skulle månadskostnaden ha varit högre, cirka 4000 kr jämfört med det betydligt lägre beloppet på 1500 kr som jag skulle ha haft med ett lån från Handelsbanken. Men är det inte just detta som kreditbedömningar handlar om? Att bedöma risken? Skulle det inte vara mer riskabelt att binda mig till en månadskostnad på 4000 kr än en på 1500 kr? Det är en fråga som jag önskar att Handelsbanken kunde svara på.
Trots att jag delade med mig av denna logik till Handelsbanken verkar de fortfarande blint följa sina beräkningsmodeller. Vad hände med den individuella bedömningen? Om allt handlar om siffror och algoritmer, varför inte ersätta mänskliga handläggare med AI-verktyg som kan utföra samma uppgifter? Jag är djupt besviken över Handelsbankens brist på flexibilitet och personlig service, något de tidigare brukade stå för enligt deras marknadsföring.
Jag kan inte längre rekommendera Handelsbanken till någon. Det är tydligt att deras prioriteringar inte ligger hos sina kunder, och det är dags för dem att omvärdera sina strategier. Jag stöder fullt ut vår finansministers insatser för att hålla banker ansvariga för sina vinster, särskilt under dessa svåra tider. Det är dags för förändring, och jag hoppas att andra kunder också tar ställning för bättre och mer rättvisa banktjänster.