Igår när vi skulle hem från flygplatsen ringde vi och beställde en taxi.
Växeln (som numera verkar vara outsourcad till ett callcenter) meddelade att den skulle vara inom 7-8 minuter. Detta får man ta med en
nypa salt* då tidsangivelserna har blivit mer åt glädjekalkyler än verklighet på senare år. Efter 10 minuter ringer en taxi-chaufför och undrar om vi är kvar. Han tänkte kanske att vi hade hittat en annan taxi att åka med. Men vi stod ju kvar och han lovade att vara där om 3 minuter.
Efter 2 minuter kommer det en... taxi (samma bolag). Min tjej frågar om det är honom vi pratat med, men det var det inte. Då kommer en annan taxi (också samma bolag) och kör upp bakom den första. Eftersom det var en chauffören som ringde talade med brytning antog vi att det var han som
ringde i och med att den första taxins chaufför pratade utan brytning. Det var det inte, men han sa lite halvsurt: -Ska ni åka med eller?! så Vi bestämde oss för att ta taxi nummer 2 ändå för nu hade det gått mer än de där utlovade 3 minuter som han som ringt sagt. Det var kallt och vi ville hem!
När vi hade åkt ca 5 minuter ringer min tjejs mobil och 3-minuterschauffören undrar var vi är. Min tjej svarar att det tagit för lång tid och vi åker med en av hans kollegor istället. 3-minuterschauffören vill då veta taxinumret på den bil vi åker i. Chauffören vägrar svara på det och viftar i luften att vi inte ska säga det. Konstig nog verkade det inte finnas någonstans väl synligt som det ska göra. (Detta var dock inte fråga om någon svart-taxi, det var en riktig Kalmar Taxi 444444) Samtalet avslutades utan någon direkt lösning men vi kom ju hem iallafall. Men både jag och min tjej tycker att det är rent ut sagt för jävligt att vi som kunder ska behöva känna oss dåliga för ett företag och dess anställda inte kan sköta sig. Vi gav inte en krona i dricks! Tyvärr var jag så trött av resan att jag glömde ta reg-numret...
*Det har hänt vid andra tillfällen att den angivna tiden för upphämtning varit helt åt skogen. Vi skulle med ett tåg i slutet av november (det var snö, men inte storm) och stod ute och väntade eftersom vi hade ganska bråttom. 8 minuter efter utlovad tid ringde jag växeln (kundtjänsten/callcentret whatever) och frågade var vår taxi höll hus? Jag fick som svar att det var ju halt så det tog längre tid än vanligt. Detta måste varit nån form av blixthalka (ironi) för när vi beställde vägde tjejen i växeln inte in väglaget. Hon kunde ju påtalat att tiden inte var beräknad på svensk vinter. Vi hade tur som hann ändå.