Vi anlitade detta företag för att renovera vårt badrum. Först var han här och tittade på vad som skulle göras och var hur trevlig som helst. När vi väl kom överens så blev tonen annorlunda. Jag hade förväntat mig att han som entrepenad skulle leda arbetet men det slutade med att jag hela tiden fick göra ritningar till de och påpeka fel (ex. de skulle lägga tvättmaskinen på golvet som saknade en brunn)
De skulle bila upp en gammal brunn som de sen sa att de inte kunde för det var för komplicerad och inte gick och göra (två... månader senare gjorde min granne det utan några som helst problem) utan de behövde göra en annan lösning, en upphöjning för att dra avloppen. Arbetet tog lång tid men resultatet såg fin ut.
När fakturan kom så var den ca 60% dyrare än vad som vi kom överens om. Vi hade 7 dagar på oss och den kom en fredag medans datumet var från två dagar innan. I fakturan hade han lagt in en hel del saker såsom körningar etc. Vi ville bli av med den här renoveringsperioden och hade ett litet barn och jobb och badrummet verkade schysst, så vi valde att betala. Men där var det inte slut.
Efter knappt en månad såg vi en vattenläcka från ett element som de flyttat och det hade förstört golvet. Samtidigt upptäckte vi en annan läcka från ett avlopp under upphöjningen som hade trängt genom en vägg och skadat väggen och golvet i hallen. Det visade sig att en annan avlopp som de installerat inte var helt rätt gjord och läckt vatten som inte gick att se då det var under upphöjningen.
Sagt och gjort så kontaktade jag Christer och de kom och fixade båda men därefter kom en räkning på ca 15tusen för att jag bett att de skulle lägga klinker istället för laminat (en yta på ca 6 kvm). Visst att jag skall betala mellanskillnaden men 15000? Även denna kom en fredag med utskriftsdatum tisdagen och 7 dagars betalningsvilkor dvs lite tid för att hinna överklaga och fundera. Även här låg en del körningar och material för att jag sagt att den bit av väggen som de ändå skulle fixa skulle kunna öppnas som en inspektionslucka dvs istället för att spika fast den sätta en magnet. Men han valde och kalla det för inspektionslucka och det var annat än vägg.
Efter mycket om och men sänkte han den ett par tusen och då vi inte orkade dra allt vidare och gå igenom en process så valde vi och betala.
Badrummet känns dock inte helt ok. Det luktar lite avlopp (kan vara att vattenlåset inte är helt igensatt) Men jag hoppas att det inte är läcka någonstans under upphöjningen som vi inte kan se då de inte har installerat några inspektionsluckor.
Jag tog även hit en besiktningsman från ett företag som branschorganisationen bkr rekommenderat. Även han påpekade avloppslunkten men trodde det berodde på att någon vattenlås i en brunn inte var helt nertryckt. I protokollet framkom att de inte gjort korrekt (fackmannamässig) på några punkter, såsom säkervatten skåp och tryckmätningar.
Vid påpekanden till Christer menar han på att det inte föranleder till åtgärder från hans sida och att jag och han hade muntligt avtal.
Det enda positiva jag har och säga är att hans plattsättare var trevlig.
Jag rekommenderar verkligen inte detta företag.
2014-09-24
Vi anlitade Scandipro AB samma som Christers Bygg & Anläggning för att renovera vårt badrum. Allt lät väldigt bra, priset var bra och jag kollade med Skatteverket om det fanns skulder eller om firman hade satt sig i konkurs förut. Det hade de inte, utan allt såg bra ut, så vi anlitade Christer.
Det började lite konstigt med att Christer ringer och säger när de olika hantverkarna, rörmakaren, elektrikern, kakelsättaren, etc. skulle komma. Det konstiga var att de skulle komma olika dagar på olika tider på dagen,... vissa på förmiddagen och vissa på eftermiddagen och att vi behövde vara hemma och släppa in dem och visa vad som skulle göras. Det skulle betyda att vi skulle få ta ledigt mycket från jobbet.
Först skulle de komma och bila upp golvet i badrummet eftersom avlopp för toan skulle flyttas. Vi hade sagt att det är golvvärme, så de skulle kolla var rören går och vara försiktiga. Rörmokaren kom klockan 10 och vi gick till jobbet. Kl. 11 ringer han och säger att han har bilat sönder röret till golvvärmen, 13.30 ringer han igen och säger att röret till vattnet in i huset är sönder-bilat. Han sa också att avloppet inte går att flytta, utan vi måste ha avloppsledningen dragen utanpå väggen och en vägghängd toalett, något som vi inte ville. Vi frågade om det inte gick att dra det under golvvärmen eller ta upp ett hål längre bort men nej det gick inte.
När vi kommer hem på kvällen finns det inget vatten i huset, allt vatten är avstängt. Jag blir givetvis förvånad att det inte finns något vatten eftersom de slog sönder ledningen 13.30 på eftermiddagen och halva arbetsdagen ju återstår.
Jag ringer till Christer och frågar vad som hänt och varför de inte har lagat vattenröret de slog sönder. Christer visste inget och sa att han skulle ringa till rörmakaren och höra efter varför vi inte har vatten. Det sista jag sa till Christer innan vi la på var att han skulle ringa tillbaka så att vi vet vad som händer med vårt vatten och hur planen framåt ser ut. Ingen ringde tillbaka på kvällen, inte Christer och inte rörmakaren, så där stod vi utan vatten och vet inte vad som händer.
Morgonen efter ringde jag Christer igen och frågade varför han inte återkommit. Christer sa att han inte hade fått tag i rörmakaren, något som vi inte kunde veta. Jag hade ju förutsatt att Christer skulle återkomma på kvällen så att vi skulle få information om vad som kommer att hända. Jag ifrågasatte också varför det skulle komma olika hantverkare olika dagar på olika tider och varför vi behövde vara hemma då. Vi hade ju sagt till Christer som huvudman för bygget, hur det skulle vara och det var ju han som lämnat offerten. Vi förutsatte då att det var han som skulle hålla ihop sina hantverkare och visa dom en ritning på hur de skulle göra. Om någon av oss ska vara hemma hela tiden de håller på och visa vad de ska göra, så kan vi göra jobbet själva också.
Jag blev väldigt nonchalant bemött i telefon av Christer och han förstod inte varför jag var upprörd. Till slut tröttnade jag och sa att de kunde komma och hämta sina verktyg och att vi inte längre är intresserade av att de ska renovera vårt badrum. Om de första arbetsdagen inte hör av sig när något har gått snett, hur gör de då när jag upptäcker fel efter att jag har betalt?
Jag förstår att man kan göra fel och att det kan gå hål på en vattenledning när man bilar upp ett golv, men man går inte hem från en sådan skada utan man lagar hålet i röret, om inte permanent, så provisoriskt, eller så har man en plan över vad som ska ske dagen efter som man meddelar.
Vi anlitade en annan firma som lagade hålen i rören, bilade upp golvet och flyttade avloppet, allt på en dag. Vi pratar med en person som håller i alla hantverkare och talar om för dem hur vi vill ha det. De återkommer löpande helatiden med vad som ska ske och när. Dessutom gick det utmärkt att flytta avloppet utan att behöva dra det efter väggen och ha vägghängd toa utanför.
Jag kan med bästa vilja i världen inte rekommendera Christers Bygg & Anläggning till något jobb. Orutinerade hantverkare och dåligt bemötande av Christer. Gör inte om samma misstag som vi gjorde och ta firman med lågt pris, utan ta en firma som kan sin sak, som du fått per rekommendation av vänner el dyl. och är service-minded men kanske är lite dyrare.
Detta företag renoverade vårt badrum för ett par månader sedan. Vi är mycket, mycket nöjda med resultatet. Trevlig och professionell personal. Rätt pris
för ett badrum som blev mycket bättre än vi förväntat oss. Vi rekommenderar detta företag.
Vi skulle göra om vårt badrum från ca8m2 till 15m2. Scandipro AB eller Christers Bygg och Anläggning som det också heter, lämnade en offert där arbetet skulle ta ca.2-3veckor. Vi själva misstänkte att det skulle ta längre tid då alla andra firmor sagt 3-5veckor men det viktigaste för oss var att det skulle vara klart till den sista maj eftersom släkt skulle komma att hälsa på oss. Detta skulle inte vara något problem lovade Scandipro AB. Arbetet påbörjades den 29/4 och blev "färdigt" 9/7 dvs. inte alls till slutet av maj....
Anledningen till att det tagit så lång tid sades vara p.g.a. att det var ett komplext badrum och inte som vanliga badrum att göra om. Vi tyckte att detta borde entreprenören ( vi kallar honom *) ha sett när han var och tittade på projektet. De har fått förstärka golvet och vi har haft klinker på väggarna som har varit svårare att skära till enligt dem, samt en nisch i duschväggens yttersida som inte fanns med på ritningen från början. Vi kompletterade också med att i ena hörnan ovanför badkaret sätta typ sten klinker (format 55x20) som skulle underlätta för kakelsättaren eftersom väggarna lutade. När jag poängterade att jag vid ett telefonsamtal med * frågat om det skulle underlätta med att sätta "sten" i hörnet och fått svaret JA, ville han inte kännas vid detta. Pratade även med kakelsättaren som sa att det skulle underlätta för att få ett snyggt hörn.
Vi hade problem de första dagarna med hantverkarna och påpekade via mail/sms till *att hantverkarna hade slängt fimpar omkring sig samt rökt inomhus. Dagen efter upphörde detta. Vi satte också ut en kruka till hantverkarna så de kunde slänga fimparna där istället för rabatten.
Våra funderingar på hur kunniga hantverkarna var började när rörmokaren öppnade upp väggen och satte dit fördelare till s.k. "rör i rör"(PEX), utan att använda sig av ett vattensäkert skåp som vi skrivit in i offerten. Vi frågade *, om det blir läckage vart tar vattnet vägen då, det måste ju rinna in i väggen? * sa att detta var ett normalt förfaringsätt och helt i sin ordning. De arbetar med "rör i rör" som är godkänt och säkert. Ett läckage i taket under badrummet fick oss inse att detta inte kunde vara fackmannamässigt korrekt utfört och efter kontakt med BKR visade det sig att vi hade rätt.Det visade sig också att ansvarig rörmokare inte hade behörighet eller kunskap om "Säkert vatten" trots att * sagt till oss att han tagit del av behörighets papper* * fick då ta dit annan rörmokare eftersom vi krävt detta. Dessa kunde inget göra utan bara konstatera att det var felaktigt gjort. De kunde inte installera "vattensäkert skåp" pga. det fanns för korta rör att arbeta med. Alternativet var att göra ett "skåp" genom att isolera och vattentäta runt omkring fördelarna.
Efter det att * ansåg sig vara färdig med arbetet och skickat faktura kallade vi dit en besiktningsman ta reda på hur arbetet var utfört. Det visade sig vara en hel del som inte var korrekt (23 punkter) bl.a. det "skåp" de fått göra för vattenfördelarna.
Vi skickade efter detta ett långt mail där vi i slutändan bad honom kompensera oss och ge oss ett annat pris eftersom arbetet var felaktigt gjort och felaktigheter på fakturan. Vi saknade förtroende för de hantverkare som varit på plats.
* svarade med att han redan varit generös och gett oss avdrag. Vi bad * att ta med egen besiktningsman komma till oss men istället tog han dit den hantverkare som har våtrumsbehörighet och som inte varit hos oss så mycket för att göra en inspektion.
Felen var t.ex. att tröskeln saknade uppvikt tätskikt, en klinker platta stod ut i duschen så att magnetlist inte gick att fästa fast, duschdörren var sned, silikon över en mängd klinker och kakel, saknad av tätning runt avloppsrör från tvättställ och en mängd andra saker. * sa att de skulle fixa allt detta vilket var hans rätt att göra, och kom därför dit med två mannar som skulle göra arbetet på två dagar. Första dagen var de på plats 4timmar. Vi påpekade för * morgonen därpå att de bara hade denna dag på sig att göra arbetet. De kom då kl.1310 och när de kl.1900 sa sig vara färdiga så visade det sig att de inte alls gjort någonting åt tröskeln men påstods sig ändå ha gjort det. Det var vid direkt konfontation som de fick krypa till korset och göra om. Det slutade med att de gick hem kl.2100 utan att ha avslutat arbetet korrekt. När vi själva kontrollerat tröskeln dagen efter så kostaterade vi att det fortfarande var felaktigheter.
Vi fick en ny faktura som vi bestred och önskade avdrag för att kunna anlita andra hantverkare. Till svar fick vi att han inte kommer att kompensera oss något mer utan har gett oss tillräckligt med avdrag.
Efter nästan 11 veckor och med 6 dagar kvar av den 5 veckor långa semestern gav vi upp. Vi lämnade ett bud som * godtog och vi slapp att ha att göra med honom något mera. Det finns så många saker att berätta om hantverkarna, deras sätt att arbeta och vad de gjort, men gör vi det då är risken att vårt omdöme tas bort från Reco.
Tack för oss!