För den som inte orkar läsa hela, en sammanfattning; värsta flytten någonsin. Först bokade jag i god tid ett datum för att få flyttkartonger levererade hem. De skulle komma på måndag eftermiddag, precis en vecka innan flytten. Åkte hem från jobbet vid 15, väntade förgäves. Inga flyttkartonger. Pratade med firman nästa dag. Fick ingen förklaring och de kunde inte komma på tisdagen men däremot på onsdag efter 15. Samma sak, åkte hem tidigt, inga kartonger dök upp. Nu började det kännas stressigt, 5 dagar till flytt och inga kartonger. Samma sak igen, ingen förklaring förutom "det har varit kaos här". På torsdagen fick jag lämna jobbet tidigt igen och den här gången dök de faktiskt upp. Men förseningarna gjorde att hela min planering inför flytten blev totalt förstörd. Flytten var inbokad till kl 10 på måndagen. 9:30 ringer någon och säger att de är försenade en halvtimme. Kl 12:00 ringer någon annan och säger att de är hos mig om en halvtimme. 13:30 dyker två killar upp. De är inte ansvariga för flytten utan ska bara hjälpa till säger de, och börjar bära ner alla mina flyttkartonger. En timme senare står 70 flyttkartonger staplade i trapphuset innanför porten och blockerar 3/4-delar av trappan, barnvagnsrampen och postfacken. Där får kartongerna stå, eftersom de inte har någon bil med sig. De ringer och kollar, den ska komma om en timme. Ingenting händer. Mina flyttkartonger står i trappan fram till efter klockan 16, då det dyker upp en ensam kille i en skåpbil hyrd på Circle K. Alltså dryga 6 timmar efter avtalad tid. Hyrtiden för den bil jag hyrt för att kunna åka med flyttlasset är vid det här laget slut. Under hela tiden när jag ringer firman får jag höra att de är på väg, de är hos mig om 5 minuter. Under flytten tappas en soundbar i golvet och går sönder, ramen till en tavla spricker och ytan på ett matbord skadas. Det är stressat och ingen bryr sig om märkningen på kartongerna som talar om ifall de ska in på bottenvåningen eller källarvåningen. Fakturan på 4600 kronor dyker upp nästa dag. Jag bestrider den pga förseningarna och skadade saker. De erbjuder mig 1000 kronors avdrag på fakturan. Jag tackar nej och vill veta hur deras rutiner ser ut kring skadat bohag. Tänker ju att de givetvis har försäkringar. Efter det här hör jag ingenting på några veckor. Det är jul och vi köper ny ram och bord på IKEA, vi vill fixa i ordning det nya boendet. Då dyker en inkassofaktura upp. Inte på beloppet 4600 kronor utan på 8700 kronor. RUT är inte avdraget. Intressant. Kontaktar dem och undrar vad som pågår. De påstår att fakturan inte alls ska gå till inkasso och att RUT givetvis ska dras av. De vet inte vad som hänt. Jag tar upp ersättning för försening och skadade prylar igen, får efter en stund ett SMS med länk till Blocketannons på likadan soundbar och frågan "blir den här bra?". Svarar att om det är på det sättet deras ersättning fungerar tar jag hellre ett avdrag på fakturan trots allt. Bord och ram orkar jag inte ens diskutera. Ett par veckor går igen utan att jag hör något. Sedan kommer en betalningspåminnelse på fakturans ursprungliga belopp 4600 plus påminnelseavgift. Nu är den betald och jag lämnar gladeligen denna recension så som jag uppmanades i det automatiska mailet med fakturan. Tyvärr gick det inte att lämna sämre betyg än en etta.
Skrev om GreatMoving Sweden AB Ej verifierat företag