Vi anlitade RS rörservice för att flytta ett gammalt element i vårt garage. Helt klart nöjd med slutresultatet. Rörmokaren som var här kom med bra förslag och använde minimalt med material han var klar strax efter lunch. Sen dröjde det en stund innan vi fick fakturan, den kom dagen innan den skulle va betald, på post, den var för dåligt frankerad så den hade blivit försenad i posten. Tiden för överklagan hade gått ut och vi betalde med en gång, trotts beloppet på saftiga 12 000kr. Rörservice påstod att de inte hade min sambos email, trotts att all kommunikation skett på email innan jobbet började. Lite suspekt. Materialet som behövdes var alltså för att dra ner rör från taket till ett element som satt på väggen rakt nedanför. Typ 1,5m rör och några kopplingar. Detta kostade ca 6000kr (!?) i material. Man vet ju att alla hantverkare gör pålägg men kom igen. Sen fakturerade Rörservice 8h arbete. När jag påpekade att det bara varit här 6h timmar (en kille 5h och han hade hjälp i 40min av en annan kille för att lyfta det tunga elementet). Då fick jag som svar att den andra killen redan jobbat åt mig innan han anlände till huset eftersom han handlade grejer (igen) som den andra killen glömt köpa när han var i väg och handlade första gången. Detta ska alltså ha tagit 2h timmar? Varför ska jag betala för det? En ganska uppenbar efterkonstruktion dessutom. Inte heller nämnde någon vid något tillfälle att det skulle komma ytterligare en till kille och hjälpa, han bara dök upp. Jag fattar att det var ett tungt lyft men ja det borde man informera om. Det är knappt att de ska behöva åkas till Bauhaus och köpa saker för ett sådant här jobb, vanliga kopparrör och presskopplingar bör finnas i bilen, absolut inte två turer. Summa summarum är det ganska uppenbart att Rörservice systematiserat utnyttjande av kunder för maximal vinst. Här handlar det bara om hur mycket de KAN ta betalt inte vad som är rimligt. En rimlig summa för detta jobba hade legat kring hälften av vad vi betalade. Det ska inte behöva kosta 12000kr anlita en rörmokare för ett sådant här jobb. Alla behöver ta ansvar för att inte driva upp inflationen till max så även rörmokare i Stockholm. Rörservice tar noll ansvar. Vilket är synd eftersom de som utför själva arbetet verkar riktigt duktiga.
Skrev om Rs Rörservice AB
Svar från Rs Rörservice AB
Ledsen att du inte är nöjd med priset. Vi hänvisar dig till mailkonversationen som vi haft med din sambo och dig gällande detta ärende samt det prisdokument som ni accepterade innan arbetet påbörjades. Har du funderingar så är du välkommen och kontakta oss på telefon eller mail.