Beställde en total omläggning av taket (pannor, papp, plåt, etc.). De gav ett väldigt positivt intryck inledningsvis vilket var anledningen till att jag valde dem. De var lite mindre saker när arbetet väl drog igång. Väldigt svårt att veta eller få information när de skulle vara på plats och man fick själv klättra upp på ställningarna för att knyta fast skyddsnätet som slog ordentligt i vinden (lät ordentligt inomhus). Mindre önskvärt, men hanterbart. Halvvägs in i arbetet började de läcka in vatten, kan tillägga att innan arbetet drog igång har det inte varit något problem med läckage utan tänkte fixa taket (de var gammalt) i förebyggande syfte. Svaret man fick var att det måste varit maximal otur, då plåten inte var på plats än. De var helt oförstående till att man ville ha ersättning för att måla om en vägg då det runnit vatten. Även om jag fick ersättning efter en hel del tjafs. Förhoppningsvis var problemet ”bara” att plåten inte var på plats. När den oberoende besiktningen påpekar att all plåt som bör bytas inte bytts, går det utför. Av de fem olika plåt benämningarna i offerter inte innehåller just ”ståndskiva” så ingår inte den. Enligt både besiktningsmannen och andra takfirmor jag kontaktat så byts den av alla seriösa firmor vid behov i samband takomläggningar. Vid första regnet efter omläggningen läcker det in vatten där, vilket inte hänt tidigare, så sannolikt har de kommit åt och skadat den gamla plåten (då de bytt pannorna precis bredvid). Så efter en hel del tjafs byter de den, handlar om ett par timmars jobb enligt besiktningsmannen, så inget större jobb. Förhoppningsvis håller den tätt nu. Så sammanfattningsvis, om du inte vill ha ett läckande tak under omläggningen, inte själv är takexpert (koll på alla benämningar) och har tid och gillar att tjafsa, så välj ett annat bolag!
Skrev om Villatakexperten Verifierat företag
Svar från Villatakexperten
Hej Johan,
Vi beklagar att du inte är nöjd med upplevelsen av takomläggningen. Vi strävar alltid efter att leverera hög kvalitet och god service och tar all feedback på allvar.
Vi vill dock vara tydliga med att vår bild av arbetet skiljer sig avsevärt från din beskrivning. Flera av de påståenden du gör är direkt felaktiga. Den besiktningsman du anlitade hade endast en mindre anmärkning gällande takluckan, och ståndskivan du hänvisar till var en beställaranmärkning – inte något som besiktningsmannen anmärkte på. Besiktningsmannen nämnde dessutom vid flera tillfällen att resultatet av takomläggningen var bland det bättre han sett – en detalj du verkar ha utelämnat helt.
Gällande läckaget nämnde du det för oss på kvällen 3 dager efter att det läckt vid skorstenen, men morgonen därpå hade du på eget bevåg redan målat över skadan. Att du hävdar att taket aldrig tidigare läckt är också svårt att säkerställa, då du endast bott i huset ett par veckor innan takomläggningen påbörjades.
Vi vill även förtydliga att när du begärde ersättning för skadan i samband med betalning, så angav du själv beloppet och vi krediterade det utan diskussion.
Vi har hela tiden strävat efter att hantera situationen på ett professionellt sätt och leverera ett hållbart och fackmannamässigt resultat. Vi beklagar att vi har olika uppfattningar om processen, men vi står fast vid att vi utfört arbetet enligt överenskommelse och långt över branschstandard.
//Martin