Fick denna kontakt via IKEA då jag köpte nytt kök. Förutom monteringen var det andra mindre saker som skulle göras. Hantverkarna är väl ok - när de väl dyker upp, men de var inte färdiga till muntligt avtalad utsatt tid. Elektrikerna är fullständig KATASTROF!!! Så undvik på alla sätt elektrikerna via denna firma. Och kontakten med företaget är också katastrof. De är omöjliga att få tag på. Svarar inte, kopplas till nån växel i Norrland som lämnar ett meddelande till företaget om att man vill bli uppringd. Man blir aldrig uppringd utan får ringa igen. Mejl fungerar inte heller. Tar upp emot 2 veckor att få svar på en eller två enkla frågor. Dessutom har klantarna slarvat bort en nyckel till min lägenhet under renoveringen :( De har NOLL koll!!!! Köper du IKEA-kök rekomenderar jag dig att anlita nån annan firma att installera det om du inte gör det själv. TMC igen (2012-02-15) ... tvungen att uppdatera vad som hände sen... När så köket äntligen var klart (trodde jag) så visade det sig att säkringarna löste ut titt som tätt. Tyckte det var underligt då jag pröjsat nästan 20 000 för att få trefas indraget till tredje våningen från källaren. De hade nu anställt en elektriker som kom och tittade. Det framkom två intressanta saker vid besöket. För det första att klantarna som dragit in 3-fas till lägenheten hade gjort precis det, men inte mer... Det var draget 3-fas in i lägenheten men inte kopplat till elskåpet och därmed inte heller några säkringar... För det andra berättade han att hans jobb sedan han tillträdde bara hade gått ut på att ordna upp det den andra elektrikerfirman (som Active anlitat) hade ställt till med. Efter att Actives anställda elektriker fixat med kablar å säkringar i hallen fungerade allting smidigt i ca 7 mån. Vi är nu framme ca 1 år efter det initiala installationen å eldragningen... Helt plötsligt smällde å blixtrade det till ordentligt . Tänkte "va fasen" å kollade säkringarna. En säkring hade smällt av så hårt att den inte gick att återställa. Såklart säkringen till köket... Ringde Active som skulle skicka elektrikern (samma som fixade till alla misstag gången innan). Han förstod inte hur det kunnat ske så han drog fram kyl å frys för att börja med att kolla kontakterna bakom (uttaget sattes in då köket installerades (av klåpar-elektrikerna). Det han upptäckte gav mig skrämselhicka!!! En löst hängande STRÖMFÖRANDE kabel utan något skydd på metalltrådarna fanns bakom kylen. Nya elektrikern sa att det var tur att kabeln inte kommit emot kylen... det hade inte slutat så bra för mig då. Problemet fixades till och jag bodde där i ca ytterligare ett år utan fler problem (ta i trä). Mest tur kanske? Tycker hur som att det åligger alla företag som anlitar företag i sin tur att se till att det utförs kvalitetssäkrat jobb. Även om Active sen tog in en duktig elektriker, så kompenserar det inte allt stök å bök å alla problem man får uthärda innan de åtgärdas (kan ibland ta upp till 10 arbetsdagar). Är mest glad att jag har livhanken kvar...
Skrev om Stockholms Kök- & Byggkonsult AB