OBS! INGET ÖPPET KÖP I BUTIK!
Köpte skidor och två par pjäxor i butiken på söndag. Efter att ägarinnan berättat att hennes son förmodligen inte hade överlevet en krasch i backen om han inte haft ett ryggskydd på så spontanköpte vi även ett sådant. Live Shield Vest JR Red för 1400 kr. Dottern som är 145 cm lång fick prova storlek Medium och vi fick veta att den passar bra och är något hon kan växa i!
Väl hemma tog dottern bort plastfickan med medföljande lappar/manual för att prova västen igen. Samtidigt googlade vi på... ryggskyddet för att få mer information om det och till vår förvåning upptäckte vi att:
1. det såldes för så lite som 699 kr på Skistar och för 799 kr på Mölnlycke Cykel o Sport. Precis samma märke och årsmodell hade även sålt slut på XXL för 500 kr!
2. dottern som är 145 cm lång borde ha storlek Large för 140-160 cm långa barn och INTE storlek Medium som är för 120-140 cm långa barn.
Ringde genast Alpinbutiken Norrköping för att se om de kunde göra något på priset eller om vi kunde lämna tillbaka varan. Fick då veta att de inte kunde göra något med priset och INTE har öppet köp, men att om varan återlämnas i originalskick och alla medföljande lappar hänger kvar så kan de göra återköp och ge ett tillgodokvitto för hela summan. Eftersom dottern tagit bort lapparna så hängde vi dit dem igen med en vanlig sytråd och inte med originaltråden i plast. Fick även höra att de inte kan vara billigast på allt, men faktum är att de inte var billigast på något!
Väl i butiken mindre än en vecka senare så konstaterade den manlige ägaren högljutt att varan inte var i originalskick för att plastfickan med lappar/manual inte hängde i sin originaltråd och att de inte kunde vara säkra på att varan var oanvänd. Det hade gått mindre än en vecka sedan köpet och det finns ingen snö i närheten, så givetvis var ryggskyddet i oanvänt skick! Tog då upp att vi även fått fel storlek men fick då som svar av den kvinnliga ägaren att det var LÖJLIGT, och att hon provade ut rätt storlek på vår dotter med säkerheten i åtanke och att det är viktigare än vad som står i storleksguiden. Hon sa att jag skulle sluta stå där och grimasera och menade alltså att hon visste bättre än Atomic angående vilken storlek på Atomics ryggskydd som är lämplig att användas av ett barn som är 145 cm långt! Vi blev även kallade lögnare för vi for med osanning om att originaltråden i plast inte var kvar, trots att vi aldrig påstått at den var det! Vi fick även höra att p.g.a. att originaltråden i plast var borta så behövde de fästa lapparna med en vanlig plasttråd, och måste därmed sänka priset med 1000 kr för att kunna sälja ryggskyddet på nytt! HELT BEFÄNGT! Aldrig tidigare har vi hört att en butik inte kan ta tillbaka en vara p.g.a. tråden som etiketterna hänger i!
Den kvinnliga ägaren menade att hon inte hade mandat att göra något utan hänvisade till den manlige ägaren med samma efternamn, men efter ca 20 minuters diskussion med två ägare som HÖGLJUTT argumenterade och skällde så gav de motvilligt med sig och gav oss ett tillgodokvitto. Vi köpte två par handskar och kommer aldrig sätta våra fötter där igen. Varken jag eller min fru har någonsin varit med om en liknande situation med så otrevlig personal och extremt dåligt kundbemötande. Det fanns nästan inga andra kunder i butiken så de kan inte heller skylla på stressig situation.
Efter att ha lämnat butiken med ont i magen så får de en stjärna för att vi till slut fick ett tillgodokvitto, men främst för att man inte kan ge 0 stjärnor!
Tips till ägarna att googla efter goodwill samt ta en kurs eller två i kundbemötande!
PS! Handskarna vi köpte hade sina etiketter hängandes i helt vanlig plasttråd, men inte var de nedsatta i pris för det!