Jag köpte ett par Lacoste-skor i början av april, bara för att ett par dagar senare upptäcka en lös flik. Jag gick in i butiken för att påtala felet, enligt tidigare erfarenheter leder sådant ofelbart till att skorna går sönder. Expediten slet ett tag i den lösa fliken och sade sedan "Men den sitter ju fast nu...".
Jag fick återvända senare för att då argumentera ett tag med butikschefen som till sist erbjöd sig att skicka skorna till en skomakare. Att få dem utbytta var uteslutet, trots att dom sade att det förmodligen... hade varit löst redan när jag köpte skorna.
Efter någon månad var det stora hål på insidan av hälarna, efter en del förhandlande skickades skorna iväg till en skomakare. Det var inte problemfritt att få igenom den reparationen heller.
Nu efter drygt två månader lossnade sulorna, butiken höll med mig om att det måste vara fabrikationfel och att jag skulle få lämna tillbaks skorna. DNA vägrade mig däremot pengarna åter (något man har laglig rätt till) utan skulle i stället ge mig ett presentkort, vilket bryter mot konsumentköplagen. I början skulle de även göra avdrag för de första reparationerna...
Till slut tog jag med mig konsumentköplagen och visade upp den, först då fick jag till sist pengarna åter, men inte utan ett mycket, mycket tråkigt bemötande.
Det finns gott om andra ställen att köpa skor på, det här är det värsta bemötandet jag varit med om i en butik.