Blev bötfälld på Granngårdens egen kundparkering när jag var där och handlade.
Jag hade lite bråttom, treåriga dottern satt och sov i bilen, jag skulle in och köpa lite markkabel. TIllåten parkering i 2 timmar, jag stod där i 15, max 20 minuter, med nedvevade fönster och en treåring som sov i bilen. Men nähä, det var visst P-skivekrav, stod det vid ingången, och Granngårdens P-bolag var uppenbarligen hökar som slog ner direkt.
Lagom kul att bli bötfälld på grund av en teknikalitet, när man kommer dit och handlar (på ett... ställe som det är omöjligt att ta sig till utan bil). Det vore en sak om jag stått där i timmar, eller på natten, eller om det varit en stor parkering för trettio butiker. Men nej, det var bara Granngårdens parkering. För kanske 30 bilar. I 20 minuter? Med ett barn i bilen. Seriöst?
Jag beklagar mig inför Granngården, har till och med kvar kvitto med tidsstämpel och boten med samma tidsstämpel, och får följande svar, från deras KUNDSERVICECHEF Martin:
-----
Jag förstår din frustration till 100%. Det suger verkligen att få en P-bot. (Tro mig jag har fått ett par precis på samma sätt som dig när jag bara sprungit in och handlat mjölk). Det är en p-vakt som sitter och väntar på att man skall springa in i bilen och glömma lägga p-skiva.
Men det är tyvärr inget du kan dra en parallell till Granngården eller i mitt fall ICA.
Hur dumt det än är så är det vi som glömt sätta en p-skiva och gjort ett dumt misstag. I mitt fall är det inte ICAs fel och i ditt fall är det inte Granngårdens fel.
Vi har tyvärr ingen möjlighet att på något sätt ersätta denna parkeringsbot.
Är det något du vill överklaga så är det direkt till parkeingsbolaget och deras information står på p-boten.
------
Makalöst! Visst, det är inte Granngårdens _fel_ att jag inte satte P-skiva, men det är ju helt klart Granngårdens fel att det alls krävs P-skiva, eller att P-bolaget är så övernitiska. Och oavsett vad, är det ju DEFINITIVT i Granngårdens intresse att deras kunder inte blir bötfällda när de är där och handlar och inte ens har stått där för länge! Tror de man vill återkomma till en butik om man riskerar böter på grund av att man var disträ? P-skiva på en enkel liten kundparkering för 30–40 bilar hör knappast till vanligheterna.
"Ingen möjlighet att på något sätt ersätta denna parkeringsbot"? Driver du med mig? Ni omsätter 2 miljarder. Klart ni inte kan sätta i system att ersätta varenda parkeringsbot som era kunder kan få över hela landet, men när jag faktiskt kommer in, förklarar situationen, och bidrar med fotobevis att det är uppenbart att boten är övernitiskt utfärdad, så borde ni förstå att det faktiskt spelar stor roll för mig.
För en enkel "Men herregud, klart du inte ska bli bötfälld på vår kundparkering, det är ju vettlöst. Kom in till butiken, så får du ett presentkort på 300, jag ber så hemskt mycket om ursäkt" hade de förvandlat en ledsen och besviken villaägande småbarnsfar till en tacksam och lojal kund för en summa som är i stort sett noll för ett så stort bolag (ett presentkort på 300 kronor är i runda slängar en utgift på hälften för företaget ifråga). Men nä, uppenbarligen var jag inte värd det.
För det första vill jag självfallet inte handla på ett ställe som bötfäller mig för att jag kommit dit, men framförallt har jag inte den minsta lust att stödja ett företag som inte kan visa lite mänsklig förståelse, och som uppenbarligen tycker att jag inte är värt ett endaste skit.
Jag har väl en 30–40 år kvar att leva, och kommer väl handla trädgårdsprodukter, verktyg och material för i runda slängar sexsiffrigt under den tiden. Räkna med att ungefär noll av de kronorna kommer att hamla på Granngården. Jag är ju uppenbarligen inte värd något, så varför ska jag värdesätta dem?
Ska man sammanfatta det hela så har Granngården icke fungerade betalningsfunktion på hemsidan, oärlig kundsupport, extremt opraktiska alternativ för hemleverans, godtyckliga tolkning av giltiga leveranser samt skickar helt fel produkter.
Här är min historia kring när jag skulle beställa en vit vinbärsbuske med längden 80-100 cm via deras hemsida.
(1) Det gick inte att betala med kort på hemsidan, jag kom varje gång till en 404-sida. Kundsupporten låtsades vara ovetande när jag hörde av mig. Men efter fyra misslyckade... försök erkände de att de haft problem hela veckan och bad mig använda faktura istället. I samband med den beställningen skapade jag även ett konto på deras hemsida. Då visade det sig att jag lagt 4 beställningar med kort och 1 med faktura. Något som tog mig en massa tid att styra upp i efterhand.
(2) Leverantören Granngården använder (DHL) erbjuder enbart leverans på arbetstid som dessutom måste kvitteras, vilket gör att om du beställer något från Granngården så får du vackert arbeta hemifrån hela dagen för att ta emot varorna. Om du har den möjligheten dvs. Detta framgår inte vid beställningen. Dessutom kom leveransen drygt 2 timmar efter det tidspann som utlovades dvs min leverans skulle dyka upp mellan 10-14:00 men dök i praktiken upp strax efter 16:00.
(3) När leveransen väl dök upp så visade det sig att de skickat en 150 cm lång monsterplanta som inte alls passar in bland mina befintliga buskar. När jag hörde av mig till dem angående detta så kom inget svar på över en vecka. När svaret väl kom så var beskedet att de mäter från kruka till där grenverket börjar, vilket faktiskt var exakt 100 cm. Jag antar att om jag hört av mig och sagt att den längden var för kort så hade de istället mätt plantan mellan rothals och toppen på kronan istället. Något de såklart alltid kan göra eftersom de inte skriver ut på hemsidan hur plantlängden mäts. Utöver den överdrivna längden så är plantan otroligt sned/asymmetrisk i kronan, vilket gör att ingen kund någonsin hade valt denna om de sett den i butik.
(4) Nu två veckor senare har vinbären börjat mogna till vackert röda bär istället för de vita vinbär som jag faktiskt beställde.
Mitt tips är att om möjligt undvika Granngården då det finns ett flertal mycket bättre alternativa leverantörer av liknande produkter och tjänster på marknaden!