Har nu försökt få tag på någon på bankkontoret i nästan en veckas tid. Först hade jag direktnummret till en bankman, men gav upp att försöka nå honom efter några dagar och har sedan dess gått genom växeln. Signalerna går bara fram, sedan blir man borttryckt (börjar tuta upptaget) eller får höra autosvaret att "personen du söker kan inte svara för tillfället". Jag har gått via växeln och blivit kopplad till olika personer med samma resultat, och jag har lämnat mitt telefonnummer för att någon ska ringa upp. Det har de inte... gjort.
Nu gjorde jag ett sista försök, och berättade för tjejen i växeln att ingen svarar på det kontoret. Hon frågade då vad det gällde, och kopplade mig sedan till en annan avdelning som skulle vara ansvarig för den typen av frågor. Efter 10 min svarade de visserligen, men de var inte rätt avdelning. De kopplade mig vidare, och efter ytterligare väntetid kom jag faktiskt fram till någon som kunde svara på min fråga.
Tyvärr gjorde det samtalet inget för att förbättra mitt nu väldigt dåliga intryck av Swedbank.
Vi kommer att ta bolån, och sitter just nu och jämför räntorna. De flesta banker erbjuder ränterabatt utöver de priser som är listade, så jag ringer runt till bankerna och får en ungefärlig siffra på vilken rabatt de kan ge oss. Hur stor rabatt man kan få beror på hur mycket man flyttar till banken och hur ens ekonomi i övrigt ser ut.
När jag pratar med den här personen säger han att för att kunna säga vilken rabatt vi kan få måste vi komma in på ett kontor. Jag förklarar att jag nu bara vill ha en ungefärlig siffra, och ser det intressant ut kan vi såklart träffas på kontoret. Så här långt är konversationen väldigt likartad de jag tidigare haft. De andra bankerna har inte haft något problem med att ge en ungefärlig siffra, utan vi har pratat siffror ett tag tills de har kommit med ett förslag.
Den här personen vägrade, stod fast vid att han över telefon enbart skulle ange listpriser och om vi vill veta vilken rabatt de kan ge måste vi träffas. Att jag varken behövde ett lånelöfte eller en fast siffra förändrade inte saken.
Visst kan Swedbank kräva personlig kontakt om de känner för det, men det retar mig att de gör det för något vi skulle kunna lösa över telefon (dvs den första, väldigt löst hållna diskussionen). Att ta sig till bankkontoret kostar en hel del tid, och jag förväntar mig att min bank inte komplicerar saker för mig i onödan. Det hjälpte inte heller att bankmannen under samtalet var lätt nedlåtande.
Hade det varit någon annan bank hade jag aldrig brytt mig om att jaga dem som jag gjort, men nu hade vi sedan innan en god bild av Swedbank och jag hade gärna sett att vi tagit lånet där och att vi flyttat vår ekonomi till dem.
Skulle öppna ett företagskonto hos Swedbank Hamngatan. Hade bolagsverkets papper i handen och papprena från skatteverket. Efter 45 minuters väntan blir det äntligen min tur. Men tjejen i kundtjänst vägrar släppa fram mig till någon som kunde hjälpa mig. "Du måste boka ett möte med oss i förväg" säger hon. Jag undrar varför och förklarar att det enda som jag vill ha är ett företagskonto. "Vi behöver kolla igenom dina papper och se vilka behov du har som företag". Jag förklarade igen att jag bara behöve ett konto, men hon... stod envist på sig och vägrade hjälpa mig. Helt otroligt. Jag misstänker starkt att den enda anledningen till att de vill ha möten är för att de ska tvinga på en en tjänster som man inte vill ha. Urdålig service! (Gick dock bättre på swedbank i Sollentuna, de kunde ordna det på dirket, dessutom var det ingen kö)