Jag lämnade in min båtmotor på service innan midsommar 2011. Efter ungefär två månader började jag undra vad som hänt eftersom jag inte hört ett pip från dem. Då jag (själv) ringde upp och frågade efter status fick jag veta att det visat sig vara några saker till som behövde göras och att de beställt reservdelar. Det skulle ta ett tag till och bli lite dyrare än bara vanlig service.
Sen ringde jag ungefär var tredje vecka och fick höra att de inte visste något mer men att det var "på gång". Efter sammanlagt ett par månader... till hade jag fortfarande inte hört ett pip utöver mina påstötningar med jämna mellanrum. När jag så ringde denna gång så berättade man att alla delar som beställts inte kommit, men att man trodde att de var på väg snart.
Sen gick det ytterligare ett par månader ( nu är vi strax innan jul 2011...) utan att jag fått någon frivillig återkoppling från dem (men fortsatt ringt var tredje vecka).
När jag (själv) ringde fick jag höra att reservdelarna de beställt skulle kommit från en fabrik i Japan som blivit drabbad av tsunamin/kärnkraftsolyckan. Man kan väl tycka att de kunde berättat det lite tidigare... Dessutom berättade man att det nu bara saknades en liten skruv eftersom man lyckats hitta begagnade delar till motorn. Jag frågade vad de trodde att kalaset skulle gå på och fick svaret att det blir såklart dyrare än bara servicen, men att det nog skulle hamna runt 4000-5000. I februari 2012 när jag ringde för sjuttioelfte gången fick jag höra att det förutom den lilla skruven var hål på en skyddskåpa. Det tog dem alltså nio månader att se att det var ett hål på den kåpan. Man kan undra hur det kom sig...? Det skulle ta någon vecka till att fixa sa man.
I början av mars 2012 ringde jag därför igen och undrade om de lyckats fixa detta till slut och fick höra att den faktiskt nu var klar och provkörd, men att de behövde räkna lite på priset. Jag frågade i vilket härad vi pratade om och fick svaret att det rörde sig om det vi talat om tidigare, vilket jag då tolkade som 4000-5000 kronor.
Förra veckan (mitten mars 2012) ringde jag igen och frågade om han räknat klart. Det hade han inte - han var inte ens där, men en kollega sa att jag kunde komma och hämta motorn så länge så kunde de fakturera i efterhand. Wow. Ett eget initiativ. Men inte från verkstadschefen.
Efter det ringde verkstadschefen Christer mer eller mindre omedelbart och talade in på mitt mobilsvar att de nu räknat klart och att jag kunde komma in när jag ville. Första gången han ringer av egen fri vilja är alltså när det är dags att betala.
Den 23 mars (ganska exakt nio månader efter jag lämnat in den) åkte jag till Skanstulls Marin för att hämta motorn. Det var inte öppet när jag kom trots att öppettiden enligt hemsida och skylt är från 08.00. Vid 08.20 gled Christer in i sin V8 värstingmerca (undrar vem som fått betala den...).
Jag får ut min motor och får nu för första gången höra att han ska ha 11000 spänn för att han fixat min motor och att jag ska vara väldigt väldigt glad att jag fått en så bra och total reparation av min motor. 9 månaders leverans.
Mer än dubbelt så dyrt än han sagt under hela tiden. Oh ja. Jag är verkligen sååååå glad...
Köpte en styrpulpetbåt av dom på Stockholms Båtmässa -07, för leverans före midsommar. Efter att ha talat med tre olika befattningshavare (varav en var VD) fick jag båten en månad senare - dock ej komplett. Två säten fattades. Dessa skulle levereras under juli. Fem månader senare har jag fortfarande inte fått sätena, trots upprepade samtal - men dom återkom aldrig.Jag vet inte riktigt vad jag skall göra nu, dock är en sak säker: Jag kommer aldrig mer köpa båt från Skanstull Marin AB.