Reco logotype För företag

Vad söker du?

Reco logotype
Skrev om Tretti

Känner mig så grundlurad i detta köpet. Önskar jag kunde lämna 5 stjärnor MEN med ett minus framför. I slutet på förra året köper en inbyggnadsugn från Electrolux. Priset var nedsatt från 11.000 till typ 7000 under black Friday. Leveransen var bokad till någon av första dagarna på det nya året. Vad som händer sedan är att två veckor efter köpet kontaktas jag av kundtjänst, de säger att leveranstiden är något lång på dessa varor och erbjuder mig ersättningsvaror som de lyckats förhandla fram ett kanonpris på. Försäljaren förklarar att det är av ett varumärke som jag aldrig hört talas om Blomberg man hävdar att det tillverkas av det kända företaget som även står bakom Grundig som enligt säljaren är ett tyskt lyxmärke som säljer kvalitetsprodukter.… priset på ugnen vi erbjuds är 7.000 och är sänkt från 14.500. Vem vill inte göra en bra affär så jag lät mig lockas utan att ha gjort egen efterforskning först. Vi får hem ugnen, installerar den och redan från start så upplever vi massa svårigheter i användandet. Symbolerna i touchdisplayen är knappt synliga bakom det speglande glaset bland alla reflexer från lamporna i köket. Pipet när ugnen kommer upp i temperatur eller är klar hörs knappt annat än om det är helt tyst i köket (går inte lyssna på musik medan man lagar mat), bruksanvisningen är knappt läsbar (liten grå text på gulaktigt tidningspapper) som dessutom inte blir bättre av att den verkar vara maskinöversatt och innehållande direkta fel. Bruksanvisningen skulle man kunna stå ut med men även användbarheten är under all kritik. Om man tillagar med termometer och har ställt in köttets måltemperatur så kan man inte justera ugnens gradtal annat än att starta om temperaturinställningen och då måste luckan öppnas och temperatursensorn kopplas loss (i en varm ugn). Temperaturindikeringen blinkar mest hela tiden så antingen kommer ugnen inte upp i temperatur eller så är det något annat fel. Ugnen har ett användargränssnitt som verkar vara konstruerat av en praktikant och inte av ett tyskt lyxmärke. Så här i efterhand är det inte svårt att på internet hitta klagomål på att tretti har försökt ersätta varor med ”lång leveranstid” tidigare. Jag hittade i princip samma exempel som mitt dokumenterat för 2 år sen. Vad tretti gör med Blomberg produkterna är prissätta ugnen till 15.000 (den kostar så mycket på tretti hemsidan idag) och sedan prångla ut den för 7.000 när den i realiteten kanske är värd 3.000. Märket är så litet att det är svårt att få någon prisstatistik över längre tid och av andra leverantörer. Oseriöst. Sen instämmer jag i andra omdömen som klagar på tretti.se kundtjänst. Nu när jag försöker använda min ångerrätten så tar det 3-4 dagar mellan varje svar. Första reaktionen från tretti är att jag dröjt för länge med att ångra köpet men det är en annan lång historia där jag har en annan uppfattning. Det återstår att se hur detta slutar. Tack och lov har jag ännu inte betalt fakturan.

Tipsa en vän om Tretti

Skriv ett meddelande om du vill, annars visas standardtexten plus en länk till företaget.