Reco logotype För företag

Vad söker du?

Reco logotype
Abdulrazek M
Skrev om Niemi Bil Luleå Bekräftad företagssida

Jag rekommendera abslout inte någon att köpa bil av dom. Lovade mig en fullt fungerande bil som är i bra skick men sanningen var en helt annat. Bilen levererades till mig från Umeå den 6 mars 2024. Första två dagar efter leveransen upptäckte jag följande problem: Bilen hade följande problem/ brister: 1 AWD koppling bak var utsliten som resulterar till den slirade och gjorde ordentligt med oljud. (Trasiga kuggar slog i varandra) lagnings kostnad 35 000 kr enligt verkstaden. 2 Bromsar var helt slut, ratten skakade kraftigt när man bromsar (lovade mig att dom skulle vara i fin skick). 3 fjädring bak höger var sönder och har samlat rost (se bild) 4 Hål i skyddet framför höger däck fram( Se bild) 5 Gasdämparen till bakluckan var helt ur funktion. 6 Lösa/trasiga plastdelar under bilen (se bild). 7 vänster dörr bak knackar under körning. 8 Låsknappen hade ramlat in i dörren på förarens sida. 9 bilen var inte städad invändigt. sätena var skitiga och fullt med fläckar. Gick tillbaka till Niemi bil där jag förklarade status på bilen i detalj till både Platschefen i Luleå och den som sålde mig bilen. Efter en lång diskussion fick jag dom att skiva på ett papper på att samtliga fel skulle åtgärdas. Samt ett inbytestest skulle utföras men tyvärr har den inte ägt rum. Bilen lämnades in på verkstad 8 mars 2024. Den 22 mars fick jag meddelande av försäljaren att bilen var klar. Jag åkte dit i god tro att bilen var klar men det var långt ifrån klar. Jag startade bilen sätt växel i drivläge då slog kuggarna i AWD kopplingen mot varandra. Så jag ringde ut försäljaren som fick åka med på en tur så att han själv få höra knacket. Här vill jag även vara ärlig med att påpeka att de har fixat en del fel men det var långt från allt. När jag fick tillbaka bilen för 4:e gången så lämnade jag in den för avancerad felsökning hos Bilbolaget då jag hade en dålig magkänsla. Mekaniker kunde snabbt konstatera oljeläckage från vinekväxel. För att summera hela kalaset så har bilen varit in på verkstad 8 gånger hos Niemi bil för olika fel mellan 7 mars och 17 juni utan att bli klar. Större perioden av den perioden har bilen varit inne på verkstad. Jag upptäckte att oljeläckaget inte var åtgärdat när jag lämnade bilen på servicen hos bilbolaget. Bilbolaget är riktigt proffsiga och pålitlig. Något som Niem bil bör ta efter….. Sist men inte minst så small det i bilen när jag var på väg till jobbet. Vet ej vad som hände men motorn tappade kraften och motor lampan lyste! Dagen efter hade jag två långa möten med både försäljaren och platschef i Luleå där jag var tydlig med att de ska köpa tillbaka bilen då de har bevis att de inte har kunskap om att testa bilen eller laga den för den delen.Till slut gick de med att köpa tillbaka bilen genom att betala resten av lånet på bilen. Cheferna ville inte ersätta mig en krona för min förlust affär! Vi skakade hand den 5 mars på att jag säljer min före detta V70 årsmodell 2012 för 20 000 under marknadsvärde (om jag skulle ha sålt V70 privat) och jag får en super fin och väl skött XC 60 årsmodell 2014. Men som ni läser var den allt annat än välskött. Bilens service kostade mig 7000 kr. Notera att jag körde bilen i endast 3 veckor av 16 veckor! Resten av tiden var den på verkstaden. XC60 var fulltankad (kostnad 1300kr) när de fick köpa tillbaka den. Utöver det så förlorade jag inkomst för 2 arbetsdagar då bilen gick sönder och det finns inte möjlighet att ta mig till jobbet utan bil. Jag betalde lånet för bilen i 3 månader trots att bilen var på verkstad större delen av perioden. Ytligare en kostnad för felsökning hos Bilbolaget kostade Som visade oljeläckaget annars hade jag behövt betala 12 500 från egen ficka när garantitiden har löper ut. Med andra ord så har jag förlorat totalt minst 35 000 kr på att lita på Niem bil. Är allt annat än glad över det.

Svar från Niemi Bil Luleå
Hej Abood. Tråkigt att du är missnöjd, vi vill så klart inte att någon ska ha en så pass negativ upplevelse som du har haft, men i detta ärende har vi gjort allt vi kunnat. Vi har en annan syn på det som du skriver, och hävdar att vi har gjort mer än vad som kan anses rimligt för att lösa dina problem. Både jag, och platscheferna för de två anläggningar som hjälpt till i ärendet, har försökt föra ett samtal med dig utan framgång. Vi har köpt tillbaka bilen till fullo från dig och innan det har vi gjort allt vi kunnat för att lösa de problem som uppstått med bilen. Jag är ledsen att du inte känner att detta varit tillräckligt, men vi har lagt ned stora mängder tid och resurser för att ändå få dig nöjd. Du har nu lämnat samma kommentar/recension om oss totalt 4 gånger på olika plattformar, vilket vi tycker är väldigt tråkigt. Vi har åtagit oss att följa alla beslut från officiella branschorganisationer och myndigheter om de anser att vi bör göra mer än vi redan gjort för dig, men inget ärende har inkommit. Ha en trevlig dag. Vänligen Peter

Tipsa en vän om Niemi Bil Luleå

Skriv ett meddelande om du vill, annars visas standardtexten plus en länk till företaget.