Se upp med Motortjänst i Dalarnas AB, Svärdsjö Falun.
Se bilden till vänster, vad är detta? Detta är oljekylarens två kapade oljekylarslangar sammanskarvade med slangklämmor utförd av en Meca kontrakterade bilverkstad.
Kunden lämnade bilen till Motortjänst för att få en läckande oljekylarslang utbytt. Motortjänst föreslår och utför något som dom kallar för en kostnadsbesparande bypassomkoppling, denna omkoppling skall då endast kunna påverka motortemperaturen något t.ex. om man drar en husvagn eller andra tunga lass.... Några tankar och kunskap om slangars böjningsradier och oljekylare har dom dessvärre inte. Fakta är är att den utförda slangböjningen endast kan leda till ett motorhaveri, reklamationer och garantier vill verkstaden inte kännas vid, bilen fick skrotas.
Vill ni veta mer om den tekniska beskrivningen angående motorns smörjsystem? Se då Omdöme Meca Sverige på denna sida. Fakta finns i form av mejl och bilder som tillsänts organisationens kedjeansvarige och VD. Fakta tar denna ledning inte till sig, deras strategi är passivitet och tystnad på kundens bekostnad, någon trygghet för dig som kund kan du således inte räkna med i denna organisation, den kan heller aldrig uppnås med denna ledning så länge den saknar öppenhet och ansvarstagande. Hos en auktoriserad bilverkstad har du både generalagenten och bilfabrikanten som trygghet, dessa skulle aldrig tillåta detta som här nedan beskrivs:
1. Detta skall dessa två parter känna till. Kundrådgivning och reparationer skall vara fackmannamässiga och utföras enligt bilfabrikantens anvisningar.
2. Oljekylaren får ej kopplas bort, överhettad motorolja koxar med påföljande långsiktigt motorslitage.
3. Se fotot med tumstocken över bypassomkopplingen, den visar 44mm i tomrummet mellan slangarna vilket betyder två böjningsradier om 22mm. Böjningsradierna får ej understiga 100mm enligt slangtillverkares jämföra oljeslangar, vilket då betyder 200mm i tomrummet mellan slangarna och detta därför att slangens area skall kunna bibehållas. Denna bypassomkoppling har ingen area mellan sina två böjningsradier, därav motorhaveriet.
4. Oljehydralsslangar får inte skarvas samman med slangklämmor, skarvningen kan glida isär, motoroljan sprutas då ut på noll tid med påföljande trafikfara för kund och medtrafikanter, kan leda till en brand, eller en vägavkörningar med påföljande personskador? Vem vet! Observera att allt detta är dolt för kunden innanför hjulhusets innerskärm.
5. Känner dessa två aktörer till konsumenttjänstlagen? Detta säger lagen: tjänster som erbjuds skall utföras fackmannamässigt och omfattas med garantier.
6. Kortfattat, när motoroljan uppnår sin arbetstemperatur som är 105 grader styrs oljeflödet till oljekylaren som i detta fallet är en tät bypassomkoppling böjd till mindre än 1/4 av tillåtet, motoroljan kan således bara skvalpa omkring i oljetråget utan något tryck och flöde från och med 105 grader.
7.Har berörda parter några invändningar angående ovan inlägg och fakta som tillsänts dem går det bra att kommentera det här på Reco.
Hälsningar Ombudet