Unionens akassa är en katastrof, blåst på dagar kvar
Unionens A-Kassa
111 omdömen om Unionens A-Kassa
Straffar arbetslösa med 45 karensdagar.
Efter att ha blivit utförsäkrad 24 januari 2024 och med uppmaning från fkassan att söka arbete från 25 januari, gjorde jag det. Anmälde mig arbetslös 50% då jag ff jobbar halvtid på mitt 16 år gamla arbete. Eftersom det är fysiskt krävande, skulle jag söka lättare arbete. Det tog först 16 veckor innan jag fick beslut från Uakassan att jag var berättigad till akassa. Den 4 juli nyligen, kom där en begäran från akassan, att jag skulle varit stjänstledig 50% från mitt jobb från 25 januari. Min arbetsgivare gick inte med på...
Bra och snabb handläggning. Tydlig info.
Bad news. They just want your dues
Helt jävla värdelösa. Handläggarna på Unionens a-kassa saknar all form av empati, det finns inte något att hämta från deras iskalla hjärtan. Efter flera månaders KAMP med Unionen om att få ut a-kassa så fick jag nog och skickade ett meddelande där jag verkligen SKREK efter hjälp, och vad gör min handläggare då? Jo, hon skiter i att svara på mitt meddelande för att sedan i samma veva neka min ansökan och avsluta mitt medlemsskap utan ett knyst från henne, trots utlovad återkoppling. Vill ni ha hjälp ska ni absolut INTE vända er till Unionens a-kassa, det är ren och skär bluff. Vidrig verksamhet.
Bluffbolag som inte betalar ut ändå Har gått flera månader utan ersättning. Känns som att de verkligen gör ALLT för att slippa betala ut. De har bara öppet 1h om dagen om man vill fråga om sitt ärende och även då lägger de på luren för att det "är för många som ringer". Vad är detta för bluffbolag?? När man väl kommer fram får man inte hjälp heller för att personalen är så otroligt inkompetenta.
Välj vilken annan akassa än den här så lovar jag att den är bättre. Omöjligt att få tag i dem oavsett ärende. Ringer man prick kl.9 säger de att de inte har öppnat än. Ringer man 9.01 blir man utslängd ur kön efter 6 min. Meddelanden läser de inte ens. Handläggningstiden vill jag inte ens gå in på...Skickar du in intyg i förebyggande syfte (t.ex gällande avbrutna studier) läser de inte ens intygen utan skickar ett meddelande om att de har stoppat utbetalningen tills utredningen är klar och behöver diverse intyg, trots att...
När jag blev arbetslös hade jag gammla dagar kvar och det tog 3månader för dem att handlägga mitt ärende även fast jag hade börjat använda dagar och som jag hade och nu när mina dagar tagit slut och då innebär ett nytt ärende igen och gått nu 1mån och ingenting har hänt så det är otroligt att dem inte blir svartlistade unionens a-kassan börja på sina gamla dagar tog mellan 3 o 4 månader för att få ersättning och när gamla dagar tar slut får man vänta igen och har gått 1mån nu så tittar man stämplat 6mån utav gamla dagar...
Har väntar i drygt 4 månader på ersättning är katastrofalt...
De säger att de är inriktade för filmarbetare men de verkar ha noll koll över hur branschen fungerar för oss frilansare som byter arbetsgivare hela tiden och anställningen kan även vara uppdelade i block med ofrivillig obetald uppehåll. Det är extremt långa väntetider för handläggning och utbetalning. De var bättre förr.
Mitt betyg är riktig uselt eftersom det inte finns ett lägre betyg att sätta. Har skickat in alla underlag som ska skickas in, har ringt och skrivit med dem för att få klarhet i när mina handlingar ska granskas och hanteras. Får bara besked om att de tar det i tur och ordning som de kommer in, vilket jag vet inte är sant eftersom kollegor till mig som registrerat sig och skickat in saker efter mig fått att klart och pengar utbetalt redan. Har nu väntat i snart 3 månader och förväntar mig inte något besked från dem på ytterligare 2 månader.
Handläggningstiden under all kritik. Väntar fortfarande på beslut efter 16 veckor... Oerhört svårt att få tag på handläggare, kort telefontid.
Say no more.... frågan är om man får ut någon a-kassa alls nu, när de troligtvis blir utan stöd från staten? Hur kommer det att drabba oss, vi som fortfarande väntar på att ärendet ska hanteras? Detta borde Unionens a-kassa informera om på sin hemsida! Beslut om föreläggande Beslut Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) förelägger enligt 91 § andra stycket 4 punkten lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor (LAK) Unionens arbetslöshetskassa att senast den 18 september 2023 redogöra för de åtgärder som behövs...
skrämmande att se alla dåliga omdömen denna A-kassa har fått. här kommer ett till. efter 20 år som medlem så slutar de plötsligt att skicka fakturor till mig. jag betalar alla fakturor...som jag får. efter 3 månader återkommer de och säger att jag har blivit utesluten ur denna A-kassa. WTF. försöker förgäves att få kontakt med dem vilket är omöjligt. skriver då 3 brev och skickar på posten. enda svaret jag får är att de kommer att skicka mig till kronofogden. WTF. saknar ord för detta, vad är deras problem ??
0/5 Mellan klockan 9 och 10 ska man ringa för att få prata med sin handläggare, pratar man med någon annan förutom denna så kan dessa inte svara, policy. 12 veckor har nu gått sen alla mina papper korrekt skickades in, givetvis uppfyller jag alla former av krav för ersättning. Minst två gånger i veckan har jag ringt mellan dessa tider för att kunna komma i kontakt med handläggaren. Såhär gick dagens samtal och är ett perfekt exempel på hur bra Unionens a-kassa fungerar: 18/7 09:01.(samtal 1) Köplats 12, nådde köplats...
Kommer lämna så fort jag kan, kommer betala det dubbla om jag måste i månaden till vem som helst och hur som helst men att få slippa dessa.... det är fullständigt vedervärdigt och du är behandlad som avskum, trots alla år du har betalat för dig och aldrig behövt nyttja en endaste kr, aldrig gått på någon bidrag, aldrig tagit ut någon ersättning i någon form, slit dag och natt men när du behöver då är deras handläggningstid mellan 16-24 veckor. Det är fullständigt orimligt, du som läser detta och ska överväga välja Unionen...
Inte får man hjälp när man väl behöver. Måste betala tillbaka pengar jag inte har, för jag var svårt sjuk och missade skicka in aktivitetsrapporten. Trots intyg från läkare hur dålig jag var. Nu uppsagd medlem pga inte betalat avgift på 3 mån, ngt har blivit fel på autogirot. Jag har varit medlem i nästan 20 år och blir behandlad som skit. Otrevliga oxå när man gråter till o med. VARFÖR skulle jag vilja gå ur när man varit konstant medlem i 20 år? De måste väl förstå att ngt blivit tokigt? Så ingen hjälp efter 20 års betalande,...
Unionens a-kassa - undanhåller och mörkar information som sedan används till deras fördel och till nackdel för medlemmarna. Förklaringarna från dem är en byråkratisk sörja.
Klaga gärna till : arbetsmarknadsdepartementet.registrator@regeringskansliet.se För att klaga på a-kassorna, ju fler desto bättre.
Unionens A-kassa är fruktansvärda att ha att göra med. Lång handlingstid för att få ersättning, dålig på att svara på mail. De plockar bort mail som man skickat till dem så man inte kan bevisa att man har mailat till dem. Detta på deras Mina sidor. Jag pluggade en kväll i veckan då jag var arbetslös och försökte anmäla detta på Mina sidor vilket inte gick så jag bad deras "Telefonist" att meddela min handläggare att jag studerar. Det gick inte först men efter tredje gången så gick telefonisten med på det. Hon lovade meddela....
Har väntat på a kassa i 12 veckor nu. Fattsr inte varför det tar sön tid hos unionen ..fattar inte dom art som i mitt fall. Som resemontör så är kostnsrder och ligga ute och jobba hög sen när man inte blir respekterad när man fixar jobb..men 12 veckor helt värdelöst trir dom att man är miljonär...när min period är slut byter hag a jassa aldrig mer unionen
Har väntat 6:v nu på att få ersättning. Jag blev varslad och arbetslös 1/1. 3/1 hade dom fått alla uppgifter dom frågade efter såsom arbetsgivareintyg. Otroligt dåligt! Har ni möjlighet välj en annan a-kassa även deras fackförbund är totalt kasst. Opersonligt utan någon återkoppling trots att man hade rätt till extra stöd.
Gå INTE med i unionens a-kassa. Försökt i flera månader att få ersättning för TVÅ veckor, har skickat in massor med olika saker dom ber om och det tar aldrig slut. Dom håller på att be om saker från flera år tillbaka tills du ger upp och dom slipper ge ersättning. Värdelöst bemötande och dom ber om samma intyg, frågar helt orelavanta frågor, ALLT för att du ska ge upp och inte orka söka ersättning mer. Värsta jag haft att göra med.
Helt värdelöst. Man skickar in ansökan, de stänger ned det. Sen öppnar det upp det igen. Stänger ned det och skapar ett nytt och vill att man ska skicka in alla jävla uppgifter en gång till, man ringer upprepade gånger och handläggaren är inte tillgänglig. Hur svårt ska det vara att ringa upp den som ansöker om ersättning? Deras jävla system som inte fungerar att göra lista är det något allvarligt fel på. Kort sagt. Ett jävla helvete. Jag gick ur A-kassan alldeles nyss och får fixa pengar på annat sätt.
Min fru har väntat över 10 veckor och de hittar på massa anledningar till varför det tar så lång tid. Ursäkt efter ursäkt. "systembyte i våras" "längre handläggningstider" "sjukdom" Jag har varit medlem i 3 år, men kommer nu att gå ur pga min frus upplevelse med Unionens Akassa.
SVERIGES SÄMSTA AKASSA!!!! Har betalat in pengar till dem i flera år, spenderat hur mycket tid som hels på att ladda upp alla dokument dem har bett mig om. Deras ärendehantering är totalt usel. De svarar sällan i telefon, det verkar som att alla deras medarbetare säger upp sig. De har även lagt ner mitt ärende nu, försökte ringa dem igen, men då får jag inget svar. Gå inte med i Unionens Akassa!!!!
Dear Unionens Akassan employees! I I really hope that 1000 sek that you took out of my monthly 4000 sek you will spend on your medicine that you will need in the nearest future! Stay away from these heartless monsters Those Unionsakassan people will make your life a nightmare, claiming every single krona from you jobless income no matter how small it is. They sneak and fish out every possible information and speculate on my and other people words, issue double facturas on the same case that is a total fraud. Plus unfriendly,...
Extremt dålig UX på webben, svårt att fylla i rätt och dålig information. De behöver göra det mycket enklare och kommer då slippa många många telefonsamtal och handläggningstid. Min dotter fick inte ens rätt info över telefon med handläggare.
Sämst ingen hjälp inget att ha välj nån annan a-kassan
8 weeks now, 5 phone calls, impossible to get through to my specific “case worker”. Tens of jobs applied to, all time reports added as required. Not 1kr. Do not expect this process to go even relatively smoothly. It is the most chaotic, unstructured and quite frankly horrid process I’ve ever seen. If you can, AVOID with all measures. Utterly utterly useless service which I wish I never had to deal with but had no choice.
Det blir 67 dagar som jag är arbetslös.förra veckan jag har pratat med min hadnlägggare och hon sagt att du bevör inte lämna någon document du är klar med alla documenten och du måsta vänta på beslut,alltså jag har lämnat alla mina document på första veckan när jag blev arbetslös.jag får ingen pengar från någonstans jag har bara a-kassa,ni har dåliga servis
Min första digital recension någonsin. För detta bör inte få fortsätta. Har aldrig blivit så dåligt bemött av något företag någonsin. Kundservicen går fort om de har chansen att gnugga salt i såren och upprepa självklarheter. Gäller det livsviktiga frågor får man i bästa fall en kopierad text från hemsidan man redan läst efter ett par veckor. Datum verkar högst godtyckliga på deras sida men obönhörligt hårda på kundens. Har aldrig fått ett riktigt svar på en fråga. Efter att ha påpekat en sak, fem gånger i deras egna meddelandesystem,...
Kriminella, nej jag menar Unionen har räknat ut att de vunnit mot samhället.
Göra inte samma misstag som jag gjorde. Om du är företagare och medlam i Unionens A-kassa. byt nu vänta inte. de kommer aldrig hjälpa dig. Så här skriver de på deras hemsida "Du kan ändå precis som anställda ha rätt till ersättning vid arbetslöshet." dom är bedragare och vilseledare
Herregud vilken tjuvar, vilken Mafia .dem tjuvar mitt i dagen .insåg mörk sida av Sverige.folk tänker att vi har skyddat om man ska förlora jobb det finns A kassa att hjälpa , istället dem visar middle fingar till dig när du behöver mest . Försöker att ha min rätt tillbaka som jag betalade flera år och ni det dags när jag bli arbetslösa fick avslagen .Wtf .. Varför ,hur ..man vet inte . Efter förlorade jobb hittat en extra job i foodora delivery .där man känner knappt 5000kr . Och har sagt till A kassa Union att jag...
Värsta paragrafbedragarna! Jag sökte ETT jobb och fick det, började månaden efter intervjun och nu säger unionen att jag ska betala en straffavgift på 1000:- för att jag inte sökt 6 jobb trots att jag fick jobbet jag sökte!
Detta är verkligen ett skämt. De har som regel att sätta absolut lägsta arvode för dig då de måste det vid första kontakt. Sedan då man överklagar beslutet så säger dom att man är satt i kön och de behandlar frågor som kom in 3-4 månader tidigare. Dock anmärkningar för ett missat samtal var de snabba med. Unionens a kassa fick mest pengar av alla akassor, hela 18 miljoner kronor för att ta in mer personal som ska hantera dessa frågor. Totalt inkompetent personal dessutom. Ska kontakta nu inspektionen för arbetslöshetsersättning, gör det ni med så kanske det sker något.. Www.iaf.se
Första gången jag skriver en recension här, bara för att försöka få folk på bättre tankar än att falla för reklambudskapet från Unionen. Som många andra här skriver om så är även jag en av dem i den oändliga mängden människor som fastnat i inskicknings-loopen hos Unionen. För varje intyg, dokument och signerat papper som jag skickar med rekommenderat brev (då digitala inskickningar inte längre var okej av någon anledning) så kommer det nya krav ad infinitum. Många gånger fick jag skicka samma sak flera gånger, och...
Sämsta skiten unionen akassa är bedrägeri i 5 månader har jag sänt intyg på intyg postade intyget 2 gånger men dom har ej mottagit några papper har sökt cirka 90 jobb i dag fick jag brev om att mitt ärende inte går vidare då jag ej sökt några jobb jenni har dålig attityd kommer nu gå vidare i domstol .Gå med i gruppen på fb.Unionen akassa berägeri företag
VARNING! Unionen a-kassa är ett bluff-företag som systematiskt lurar folk på en månadsavgift för deras tjänster. Min fru är inne i vecka 13 av diverse ursäkter. När det är dags för utbetalning tillsätter som olika handläggare från vecka till vecka, som alla kommer med olika tillägg som måste uppfyllas. Hela upplägget är noga genomtänkt, där det hela går ut på att trötta ut den arbetslöse tills denne inte orkar längre. I början går allt bra till, men får all information med vad som gäller och vad som behöver uppfyllas....
Varit medlem i Unionen sedan 2015 och sammanhängande i A-kassan sedan 1995... alltid bara betalat och jobbat, haft anställda och betalat miljoner i skatt och pengar till unionen. Blev sedan anställd igen och uppsagd av ren otur pga Covid då företaget jag jobbade hos sparkade 70% av personalen. Jag får nytt jobb efter 1.5 Månad men behöver stämpla i 1.5 Månader fram till dess efter alla år som anställd och då börjar farsen... Det blir inkomst utredningar som skall intygas av externa parter trots att de fått fullmakt att gå...
Skicka inte in dokument i pappersformat. Det kommer bort. Se till att ladda upp det digitalt så att det finns bevis. Never ending story. Ber om dokument, man skickar in, det duger inte, det skall vara nåt anna osv.
Ser att många är missnöjda. Finns det ett intresse om jag skulle skapa ett facebook event och samla ihop alla som är missnöjda och åka till deras kontor? Gilla kommentaren för ett "Yes" Varit medlem i 16 år sammanhängande utan att vara arbetslös och alltid betalat i tid och uppfyllt min plikt. Jag ligger nu på vecka 10 utan ersättning från dom. Min handläggare har inte telefon eller mail och får Copy paste svar från kundtjänsten. Rekommenderar inte unionen.
Jag brukar aldrig skapa konto för att göra såna här recensioner, men det här känns viktigt att sprida information om. Om det gick skulle jag ge dom minus fem i betyg! UNIONENS A-KASSA ÄR SÅ FRUKTANSVÄRT DÅLIG MED OTREVLIGA HANDLÄGGARE. Jag har betalat till a-kassan i hela mitt yrkesliv (35 år), nu är jag för första gången arbetslös sen jag gick ut skolan. Jag trodde a-kassan var till för att hjälpa människor men deras huvuduppgift verkar bara vara att i möjligaste mån undvika att betala ut ersättning. Genom att krångla,...
Tjuvar! Speciellt de människor som äger företaget och sätter reglerna! De har ingen skam och gör mer än gärna allt de kan för att hindra folk i att få de pengar de har rätt till. Jag hoppas att de som är högst upp i företaget får sparken och får sitta i samma problem. Det är det enda de förtjänar i tider som dessa!
Riktig komedi företag, de gör allt för att inte betala ut ersättning. Ytterst otrevlig personal ständigt strul ständigt måste man bevisa att man är arbetslös. De är duktiga på att chock höja priserna men när det kommer till att betala tillbaka då gör de allt för att behålla ersättningen. De mjölkar ut på allt drar ut på tiden. Väldigt okunniga typer man har att göra med håll er borta från detta bolag. Dem saknar empati sympati you name it. Finns ingen etik och moral jag hoppas innerligen företaget går åt helvete!
FYYYYY , bleb lurad av falsk corona unionens regel ! Fick avslag för ersättning ! Alldrig mer kommer jag att va meddlem hoss unionen!OBS !FALSK !!!! En medlemsmånad räknas som fyra Månaderna mars till och med december 2020 räknas som fyra medlemsmånader vardera. Det betyder att du redan efter tre månaders medlemskap hos oss kan ha rätt till inkomstbaserad ersättning. I normala fall måste det ha gått tolv månader för att man ska ha rätt till det. Månader före mars och efter december 2020 räknas som vanligt.!!!!!!
Inga problem alls. Har bara positivt att skriva om Unionen. Enkelt och smidigt.
SÄMSTA AKASSAN SOM FINNS. VARIT MEDLEM I 10 ÅRS TID, OCH NU NÄR JAG VÄL BEHÖVER HJÄLP FÅR JAG ABSOLUT INGEN HJÄLP. VILL HA KOMPLETTERINGAR, INTYG... HELA TIDEN. GÅTT UR AKASSAN NU OCH SÅLT ALLT JAG ÄGER OCH SÖKT ALLA JOBB SOM FINNS UTLAGDA. ALDRIG MER UNIONEN, BLI INTE MEDLEM DU KOMMER ÅNGRA DIG....
Kanske dags att utöka öppettiderna för eran kundtjänst nu när många blivit arbetslösa efter corona. Omöjligt att komma fram till er.