Jag behövde få en diskmaskin installerad samt byta ut kökskranen. Ett enkelt rörmokeriarbete kan tyckas. Jag ringde ett par närliggande rörmokerifirmor och fick tag på en firma, Ljung & Edling Rör/Badrum Prego Design, som ligger 200 meter från min lägenhet. Jag fick luddiga prisuppgifter vid min telefonförfrågan till dem, men tänkte inte så mycket på det då. Rörmokaren som kom utförde sedan ett relativt godtagbart arbete, även om han underlät att sätta fast diskmaskinen och inte heller fäste kökskranen stabilt med en underliggande... platta.
FAKTURAN däremot var rejält saltad. Arbetstiden hade fördubblats, kostnad för en transportbil för att köra 200 meter tur och retur inom Södermalm fakturerades till 450 kronor. "Diverse rördelar" fakturerades till 250 kronor, när det i själva verket rörde sig om 2 slangklämmor. När jag då omedelbart per telefon kontaktar Ljung & Edling får jag till svar att jag skall maila mina synpunkter så skall de återkomma till mig dagen därpå. Jag skriver då ett mycket hövligt och sakligt mail till dem för att fråga om och ha synpunkter på faktureringen. Ljung & Edling ringer inte tillbaka som de lovat. De svarar heller inte på mitt mail överhuvudtaget. När jag sedan efter att ha fått rådgivning av konsumentrådgivare betalar fakturan (i tid), med 75% av beloppet och skriver ytterligare ett hövligt och förklarande mail till företaget får jag heller inget som helst svar.
Dock dimper det 3 veckor senare i brevlådan ned en betalningspåminnelse på mellanskillnaden (d v s de 25% av fakturan som jag blev rådd att innehålla betalningen på, eftersom ca 25-40% av fakturasumman var orimlig och oskälig). Den nya påminnelsefakturan innehåller DESSUTOM ett meddelande att om jag inte betalar inom en vecka så kommer företaget att vända sig till Kronofogden för att ansöka om ett betalningsföreläggande. D v s jag riskerar att få en betalningsanmärkning. Något som jag aldrig någonsin tidigare fått eller ens varit i närheten av.
Kort sagt: VARNING! Detta är ett företag som man inte vill ha att göra med! Ingen kommunikation, inga svar på hövliga samtal och mail och som dessutom tar minst25-50% för mycket betalt. Otroligt fräckt!
Särskilt som de säkert är medvetna om att jag som kund inte orkar driva ett ärende vidare när det inte rör sig om en massa tusenlappar. De räknar helt enkelt kallt med att jag kommer att betala påminnelsen. Kort sagt: Hutlöst dyrt, nonchalant, ohövligt, osympatiskt och OTROLIGT DÅLIG STIL!