Beställde en anläggning med solpaneler och batteri i december 2023. Allt skulle vara klart i maj 2024. Nu i november 2024 är anläggningen fortfarande inte i drift. Sveasolar har erbjudit en kompensation på drygt 4000 kr för detta. När avtalet såldes in menade de att anläggningen var värd ca 45 000 kr/år. Nu är den enligt sveasolar värd drygt 4000 kr/sju månader. Sveasolar är en högst oseriös aktör. Välj någon annan!
SVEA SOLAR AB
Om företaget
Svea Solar är Sveriges ledande solcellsföretag, med flest installationer och lösningar för allt under solen. Vi ställer lika höga krav på tillverkare av solpaneler, batterier och laddboxar som vi gör på oss själva. Det innebär att du kan vara trygg i att du får en investering i förnybar energi som både du och planeten har nytta...
30 omdömen om SVEA SOLAR AB
Jag rekommenderar verkligen villatakexperten. De har kundservice utöver det vanliga och gör det lilla extra för att man ska bli nöjd. De byt
Varning Varning. akta er för det här företaget. nu har dom dessutom slutat att svara på telefon. Skrev på papper i april 2024 för batteri installation. inget har hänt. VARNING VARNING
köper en helhetslösning av Svea Solar med paneler, växlare och 24kw batteri. Kostnad på anläggningen 250.000kr. Då nämndes det att batteriet är utbyggnadsbart om jag senare skulle vilja ha en större batteri. Nu när jag kontaktar SveaSolar skriver den ansvarige chefen: " Din förfrågan du har skickat in är dessvärre inget vi kan hjälpa till med. I så fall får du vända dig till en annan leverantör. Vi kan däremot titta närmare på vår batterilösning om det kan vara av intresse istället?" förtydligar då att det är deras...
Kunnig och duktig killar. Installationen gick enligt plan i 3 dagar.
Efter två år har deras app slutat att uppdateras till den växelriktare de satte in. En anläggning som kostar 150 000:-, ska funka i 30 år kan inte längre övervakas två år senare! Kundetjänst kan bara beklaga och inget kommer att åtgärdas. Lurendrejeri! Rekomenderar ingen att anlita Svea Solar.
ALDRIG mer Svea Solar!!! ALLA som har möjlighet, avbeställ medan ni kan!!! Hoppade på solcellståget för snart 2år sedan. Den enda kompetenta jag haft kontakt med är tyvärr säljaren som lurade in mig i detta! Därefter har det bara varit det ena problemet efter det andra och ser än så länge inget slut på eländet. Och det värsta är nog inte själva problemen utan alla olika individer inom företaget som man blir tvingad att kommunicera med!!! Vågar nog påstå att den samlade intelligensnivån på företaget som helhet inte ens...
Fenomenalt duktiga takläggare från vårt östra grannland Finland som gjorde ett jättebra jobb, kan inget annat än rekommenderas på det varmas
Ett riktigt skräpbolag. Urusel support, okvalificerade installatörer ich en kundtjänst som vet absolut ingenting. Får svar som goddag yxskaft. Inte mycket som fungerar på det bolaget. Trippelvarning!
Har nog aldrig stött på sådan inkompetens som detta bolag. Månaderna går och vi vet fortfarande inte vem som är kontaktperson. Installationen står stilla. Urusel kommunikation. Som tur var så vägrade vi delbetala i början. Nu står vi vid brinken att be dem avbryta och ta hem sina prylar. Installationen skulle göras i början av maj. Det skulle ta några dagar. Nu är det snart september. Trist då själva produkten verkar väldigt bra men de klarar inte att få ihop det. Antagligen för många kockar.
Efter att ha granskat offerter från olika företag så föll vårt val på Takexpress. Orsaken var att de lovade att göra arbetet på mindre än e
Jättefin kontakt med säljaren och installatörerna. Har sett en hel del dåliga omdömen om Svea Solar och tog upp dem med säljaren, men allt strul "låg bakom dem" och berodde på underleverantörer. Tog honom på orden, men fick det rejält struligt med installationen som elektrikern skulle göra. 4-5 besök totalt, allt från en timme upp till nästan en hel dag. När det till slut var klart tog det nästan en vecka för Svea Solar att skicka in färdiganmälan, efter påtryckingar från mig, trots att det tydligt står att det ska ske omedelbart....
Byte av elbolag från Tibber till Svea Solar .Har inte fått in en kr för försäljningen av producerad el,från start i Maj månad2024. Vänliga och timida vid kontakt med kundavdelningen,och ursäktande att det blivit så här sen händer inget. Passa er för detta bolag,finns ingen sanningshalt i vad de skriver eller säger vid telefonkontakt eller via mail.
Jag tyckte att de var väldigt proffesionella och väldigt duktiga på sitt arbete! Jag hade höga förväntningar och de levererade med dessa för
Jag köpte en anläggning för knappt 5 år sedan. Installation och driftsättning var det inget problem med. Vid första felet för c:a 3 år sedan tog det 2 veckor innan någon åtgärd gjordes, kan väl vara OK. Nu för 1 månad sedan saknades det kommunikation till en av solcellerna. Detta anmälde jag, men det händer ingenting. Ärendet har nr 00344368. Min anläggning fungera förutom den trasiga solceller, så det är ingen katastrof. Men enligt avtalet så är det 5 års funktionsgaranti på min anläggning, så jag borde vara en prioriterad kund. Hälsningar Rolf
Hej Rolf! Tack för din feedback och att du delade med dig av din upplevelse. Vi beklagar verkligen att du har haft problem med din anläggning och att det har tagit tid att åtgärda dem. Vi vill försäkra dig om att vi har ett aktivt ärende med vår tekniska support och arbetar på att lösa det så snart som möjligt. En kollega uppdaterade dig för en timme sedan om detta ser jag, och vi kommer att fortsätta hålla dig informerad. Din anläggning fungerar bra förutom den panel som inte producerar, och vi är sjävklart fast beslutna att lösa detta problem åt dig. Tack för ditt fortsatta tålamod. /Liam
Om två veckor har det gått 2 år sedan vi skrev på avtalet med Svea Solar. Anläggningen, som skulle ta 6 månader att slutföra, är fortfarande inte klar och vi väntar på installationsförsök nummer 3. Detta efter att det blivit omfattande nedslag i tredjepartsbesiktningen på de första 2 försöken. En anmärkning från senaste besiktningen var att man blandat tillverkare av kontakter i anläggningen mellan solpanel och optimerare. Denna avvikelse ville ansvarig områdeschef lösa genom att Svea Solar skulle ta över produktgarantierna,...
Hej Johan! Jag beklagar djupt de problem och besvär du har upplevt och nämner om installationen av din solcellsanläggning. Det är inte acceptabelt att du har behövt vänta så länge och att det har varit så många avvikelser och kommunikationsbrister. Jag vill försäkra dig om att vi absolut kommer att se över vad som har gått snett i ditt fall. Som tidigare nämnt i ditt omdöme på Trustpilot så har jag skickat en förfrågan till dig där för att få fram mer information om ditt ärende, så att vi kan hjälpa dig på bästa möjliga...
Köpt solceller (10kWh) och batteri (sonnen 10kWh) från Sveasolar som installerades våren 2021. Sedan start problem med batteridelen i anläggningen. 1. Jfb för solcellscentralen som slår ifrån intermittent med xx antal besök av lev. 2. batteriets egen brytare som slår ifrån med byte av inverter som följd. Har nu haft batteriet avslaget sedan november 2023 i väntan på åtgärd då brytaren i batteriet återigen löste ut själv… har sedan nov -23 begärt reklamation då vi vill ha ett helt nytt batteri. Hörsammas ej av Sveasolar....
Hej Emanuel! Vi beklagar djupt de problem du har upplevt med din anläggning och särskilt batteridelen. Det är inte acceptabelt att du har behövt hantera dessa återkommande problem och att du har väntat sedan en tid på åtgärd. Jag ser att du har ett aktivt ärende med vår tekniska support som är högprioriterat. Tyvärr har det uppstått problem med lagersaldot för de komponenter vi inväntar från Sonnen, vilket har fördröjt åtgärderna. Vi arbetar intensivt för att lösa dessa problem och få de nödvändiga komponenterna så snart...
Riktigt, riktigt uselt företag att ha med att göra! Håller långt ifrån tiden för installation, tar lång tid på sig, saker blir fel och dessutom har dom inte klarat av att skicka rätt underlag till Skatteverket för grön el på TVÅ ÅR. Sjukt inkomptenta pajaser! Ingen på företaget tar ansvar.
Hej Louise! Vi beklagar verkligen att du har haft en negativ upplevelse med oss. Jag ser att du har ett pågående ärende med vår ekonomiavdelning, och jag är övertygad om att de kommer att göra sitt bästa för att hjälpa dig med de problem du upplever. Tack för att du tog dig tid att skriva en kommentar. Tveka inte att kontakta vår ekonomiavdelning igen om du har några ytterligare frågor eller funderingar. /Liam
Nöjd med offertprocessen, leveransen kom inom utlovad tid, dock lite lång leveranstid men ungefär samma som övriga aktörer. Vid montering sköttes allt väldigt bra, smidig montering enligt ök vid offert, städning efter. Det har börjat producera lite energi men det är vinter (montage början dec) så det blir inte så mycket än. Dock verkar panelerna jobba så gott dom kan.
Hej Mats! Tack för ditt omdöme! Håller tummarna för lite fler soltimmar inom kort! /Sara ☀
Nu är min anläggning igång och producerar el varje solig dag. Jag har startat med 10 kWh batteri och sju solpaneler samt laddbox, ska komplettera med fler paneler nästa år. Säljaren var trevlig och kompetent, vi kunde diskutera olika konfigurationer (vädersträck, antal paneler, optimerare och storlek på batteri för att optimera det gröna avdraget) och jag fick bra feedback. När jag accepterade offerten så fick jag preliminära installationsdatum, dessa datum hölls från början till slut. Mest imponerad var jag av installatörerna...
Hej Ingmar, Tack för att du delar med dig av din upplevelse av att bli kund hos oss. Det låter verkligen som att mina kollegor gjorde en riktigt bra insats från början till slut, vilket gör oss riktigt glada! Det finns filmklipp och guider för majoriteten av allt man kan göra i apparna och systemen. Du är varmt välkommen att kontakta vår kundservice om du söker någon guide eller vidare instruktioner för ditt system. Tack igen för att du tog dig tiden, jag ska framföra detta till berörda hos oss. Vi hoppas att du får en fin dag! Mvh, Andreas
Bra bemötande från ert montagegäng. Har väl känts ganska bra hela vägen från försäljning till leverans. Något som möjligen "sänkt betyget" är att Svea Solar under anbudstiden helt avvisade ett lösningsförslag från oss (kunden). Ett förslag som vid montaget fick stöd och som dessutom blev gällande för montaget och den färdiga anläggningen. Tyvärr med konsekvensen att anläggningen nu saknar en (1) solpanel för att montaget skall (skulle) bli komplett (rent estetiskt).
Hej Sten. Tack för att du lämnar ett omdömde och delar med dig av din upplevelse. Roligt att du upplever att resan har varit positiv. Vi kommer att lyfta detta exempel till berörda avdelningar, vi ska givetvis inte avvisa ett lösningsförslag eller önskemål om det är möjligt att genomföra. Tack igen för att du tog dig tiden att skriva här och hjälpa oss att bli bättre. Hoppas att ni får en fin dag! Mvh, Andreas
Använd absolut INTE Svea Solar!! Den mest fruktansvärda och förnedrande köpresa jag haft i hela mitt liv! Vi anlitade Svea Solar för installation av solpaneler på vårt fritidshus. Anläggningen skulle varit uppsatt i slutet av augusti men började efter 100 mail/telefonsamtal leverera El i mitten på december, trots snöfritt och sol i omgångar fått ut 3 kWh på 1,5 månad mot prognos 80 per månad. Kompensation för försening, utebliven leverans, utebliven produktion och otroliga mängder tjat från min sida verkar helt otänkbart. Min starkaste avrådan för att ens fundera på Svea Solar.
Jättetråkigt att höra om din upplevelse av oss Hedwig! Kontakta oss gärna via kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig att felsöka anläggningen. Önskar dig en strålande dag! /Lukas ☀
Jag köpte solcellsanläggning. De människor jag var i kontakt med var mycket trevliga, positiva och hjälpsamma.
Härligt att allt har gått bra och att du är nöjd! Önskar dig många härliga soltimmar framöver! Soliga hälsningar, Amanda ☀
Bra tycker jag , önskade lite bättre kontakt mellan köp och installation. Annars så tycker jag att allt funkade bra.
Härligt att höra Mats och tack för ditt fina omdöme! Soliga hälsningar, Filippa ☀
Vi är en bostadsrättsförening som har era solpaneler på 3 hus som hitintills fungerat bra i 3 år. I augusti börjar den dock krångla och ett av husen visar mycket mindre solenergi. Förmodligen är det en växelriktare som krånglar. Jag har mailat typ 5 gånger och ringt ca 7 gånger ibland får jag inget svar i bland lovar ni att skynda på ärendet men det händer inget! Vi är besvikna på er service.
Jättetråkigt att höra att svar dröjer! Vi hoppas att du snarast får hjälp med ditt problem. Önskar dig en strålande dag! //Amanda☀
Tänk er för! Nu testar jag lägga omdöme här....la för några dagar sen på Trustpilot och det hamnade på sida 5....märkligt. Skulle kunna skriva en bok om detta. Kontakten med Svea Solars säljare och support flöt på bra tills kontraktet var signerat sen försvann i stort sett säljaren och dessa fruktansvärda kötider till support, en support som inte är speciellt tillmötesgående....jag ryser av bara tanken! I slutet av april kom en firma som var inhyrd av Svea Solar för att ombesörja monteringen. Vi fick en olustig känsla att...
Jättetråkigt att läsa om din upplevelse av oss Matthias! Vi hoppas att du i slutändan ändå är nöjd med din installation och önskar dig många härliga soltimmar framöver! //Filippa☀
Beställning gjordes höst-22, där bemötande och återkoppling var väldigt bra. Detta höll i sig fram till det att Installation var gjord. Installation gjordes april-23. Vi utförde därefter en besiktning i början på maj. Vid besiktningen visade sig stt det fanns flertalet fel, av olika allvarlighetsgrad. Besiktningen skickades till Svea Solar 10 maj-23. Här börjar problemen. Jag får inga svar och mailar cirka varannan vecka för att försöka få någon respons. Sedan dess har det varit fram och tillbaka. I början på sommaren kom...
Tråkigt att höra om din upplevelse av oss Robin! Hör gärna av dig till oss via kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig vidare i ditt ärende. Önskar dig en strålande dag! Soliga hälsningar, Filippa☀
Vi beställde paneler och batteri för vår helt nyrenoverade kapell. Vi har renoverat i över 1år. När vi äntligen närmar oss slutet så installeras växelriktaren på fel plats, istället för att ha den nära luftvärmepumparnas utedelar så installerades växelriktaren precis bredvid fönstret vid entrén. Extremt fult med kablar och en extremt stor växelriktare som är det första man ser när man kommer till huset. Jag kontaktade Svea Solar, fick inte gehör eller sympati, dessutom fick jag en faktura innan jag kände att ärendet var...
Hej Omid! Tråkigt att höra att du inte fått hjälp. Vi kan inte se att du har något pågående ärende hos oss. Maila oss gärna via kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig vidare. Soliga hälsningar, Sara☀
Titel: Otillförlitlig tjänst - Svea Solars brutna löften Jag samarbetade med Svea Solar tidigare i år och betalade 35 % av projektkostnaden i förskott i januari, med löfte om en solcellsinstallation mellan maj och juli. Min erfarenhet av Svea Solar har dock varit inget annat än frustrerande. Trots deras första försäkran om kompensation vid förseningar efter juli, upptäckte jag flera kryphål i deras åtagande när jag sökte förtydligande. När september gry kommer jag ännu inte att få ett bekräftat installationsdatum, än...
Hej Tahir! Tråkigt att höra att du känner så! Våra ledtider är en indikation och ingen garanti och vi hoppas på att det snart blir din tur för installation. Önskar dig en strålande dag! Soliga hälsningar, Filippa☀
Vår solanlägning har fungerat bra nu i drygt ett år. Vad som inte fungerat är servicen och viljan att rätta till misstagen. Jag fick helt fel uppgifter inför beställningen. Växelriktaren skulle inte klara av det antal paneler som jag önskade. Nu efter ett år har jag av tillverkaren fått veta att den gott och väl skulle klara antalet paneler jag önskade. När jag kontaktade Sveasolar vägrade dom att sätta upp de 6 panelerna som saknades. Efter många diskussioner gick de med på min önskan men till ett pris som var helt orimligt...
Hej Bernt! Tråkigt att du inte är helt nöjd med din upplevelse av Svea Solar. Vi strävar alltid efter förbättring och tar tacksamt emot alla typer av feedback. Vi hoppas att ni trots allt är nöjda med er investering och önskar er många härliga soltimmar framöver! Soliga hälsningar, Sara ☀
Varning för Svea Solar! Företaget är bra, när produkterna fungerar. Men när de går sönder, får du ingen som helst hjälp eller support. Och då menar jag verkligen - INGEN! Man har satt i system att varken svara i telefon eller på mail, och ett supportärende kan ta mer än 6 månader. Och produkter kan bevisligen gå sönder. Nu kommer jag att demontera Svea´s trasiga system, skicka tillbaka det och fakturera dem. Och sedan anlita ett seriöst företag. Anlita INTE detta bolag!
Jättetråkigt att höra om din upplevelse av oss Staffan! Vi har högt tryck på vår kundservice och besvarar alla ärenden i turordning. Är ditt ärende brådskande så prova att ringa oss på 010-171 26 40 så hjälper vi dig vidare. Önskar dig en fin dag! Soliga hälsningar, Filippa☀
VARNING för ett av Sveriges Sveriges största solcellsbolag: SVEA SOLAR Allt är färdigmonterat, installerat och uppkopplad av elektriker . Nätägaren har bytt mätare i huset i januari. Vi kunde inte se någon produktion i appen och ringde support för att få hjälp. Vi fick veta att det ska parkopplas och att dem kunde göra det fjärrstyrt från deras sida när solen skiner. Men det fungerade inte och vi har kontaktat support varje vecka och får svar att de återkommer med status och information. Support bekräftade att en tekniker...
Hej Thassanee! Tråkigt att höra om din upplevelse av Svea Solar! Vi tar tacksamt emot alla typer av feedback och tackar dig för att du tagit dig tiden att skriva ett omdöme till oss. Vi strävar alltid efter förbättring och jobbar hårt för att få igång din anläggning så snart som möjligt. Ha en strålande dag! //Teamet på Svea Solar ☀
Svea solar var riktigt bra i införsäljningsprocessen med proffsig hantering och information. Lovade kvalitetsinstallation med egna montörer hela kedjan samt egen projektledare. Utfall nedan; - Aldrig hört av någon projektledare, inga kontaktuppgifter. Det finns förmodligen ingen. - Installatörer är underleverantörer, inte svea solar - Elektriker underleverantör, inte svea solar - Gett klartecken om färdig kontrollerad anläggning Januari 2023. Faktura på 185.000kr utskickad och betalad - Halva anläggningen fungerar dock...
Hej Dennis! Tråkigt att höra om din upplevelse av oss! Vi kan se i systemet att vi besvarat dina mail och att din installation nu är färdigställd. Vi önskar dig all lycka med din installation och många härliga soltimmar framöver. Soliga hälsningar// Teamet på Svea Solar☀
Allt har fungerat klockrent! Uppe och rullar och degen rullar in! 😂
Fantastiskt fint att höra Mona! Vi önskar dig en strålande dag! ☀
Jag har köpt solceller från Svea solar. Jag fick en offert från er och det var ett rimligt pris. Priset jag fick gällde 21 paneler. Det verkade lite så jag kontaktade ett annat bolag för att se om dom kom fram till ett annat antal och det gjorde dom det blev 26 st. Jag kontaktade då er igen och pratade om detta. Ni ville ha den uträkningen och det fick ni. Utan att ta något ansvar och kanske kontrollera vad ni gjort för fel i uträkningen av solceller så bestämde ni att 26 st blir bra. Varför har man ett jobb om man inte...
Tråkigt att höra att du är missnöjd med antalet paneler Gert! Det är layouten i orderbekräftelsen du godkänt vi följer. Vill du utöka din installation är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig vidare. Vi önskar dig en strålande dag! ☀