Jag har då aldrig varit med om en sådan pinsamt kass service som den vi har fått erfara som hyresgäst hos Wåhlin Fastigheter (i Solna)!
Vi flyttade in i en relativt nyrenoverad och ombyggd lägenhet på Södra Långgatan 19 i slutet av 2022. Sedan i början av 2023 har vi inkommit med ett antal felanmälningar (på fel som mest troligt kan kopplas till ett, minst sagt, inkompetent utfört renoverings- och ombyggnadsarbete av deras huvudansvarige underentreprenör) vilka ännu inte åtgärdats.
I skrivandes stund finns en handfull... felanmälningar som nu hunnit bli runt året gamla. Inte heller har vi fått återkoppling gällande dessa. Och detta trots att vi så sent som tidigt i somras gjorde Wåhlin uppmärksammade på detta. Som exempel på några av dessa icke åtgärdade fel kan nämnas en strömställare/-brytare genom vilken det drar in (nu kall!) luft utifrån, och parkett som reser sig vid kallt och fuktigt klimat. Och någon återkoppling gällande eventuell åtgärd utifrån den fuktmätning som gjorts (och som gav vissa negativa utslag) har Wåhlin heller inte bemödats sig med. Min slutsats säger mig att tanken från deras sida verkar bl.a. vara att vår 1,5 år gamla son inte ska kunna få vistas och röra sig fritt i utsatta delar av lägenheten utan att, särskilt så här års, behöva bli kraftigt nedkyld. Eller att vi vuxna kort och gott faktiskt får ta och stå ut med att ha delar av ett golv som på vintern blir så kallt att stå på i strumplästen att det efter ett par ögonblick börjar göra ont i fötterna. Som grädde på eländet har Wåhlin dessutom mage att ta ut 14 000 kr i månaden för dessa mycket dåligt planerade 67 kvm vi hyr det här boendet för!
Ett bonusexempel på ärenden Wåhlin inte åtgärdar eller agerar på (trots flera grannars felanmälningar): Vid större regnmängder läcker det in i flera lägenhetsförråd... Suck.
Eller vad tycks om att Wåhlin har som rutin att i sina system avsluta(!) ärenden hyresgäster inkommit med efter det att dom har vidarebefordrats till Veidekke och andra utförare för åtgärd, eller att man uppenbarligen inte har som krav att dessa underentreprenörer ska klarrapportera eller återkoppla till dom själva i dessa ärenden. Alltså, vilket skämt till företag!
En god idé vore om Wåhlin lägger uppgifter som handlar om service på en extern aktör och vars hela verksamhet går ut på att förvalta andras fastigheter och relationen med dom som betalar för att bo däri. För det här med kundservice... ja, det ska Wåhlin inte utge sig för att ha kompetens nog för att kunna ge sina hyresgäster.
Som sagt, Wåhlin är antagligen en av de absolut sämsta fastighetsägarna att bo hos. Åtminstone i Solna.